Passa Porta at the movies: Japanse anime met Joost Vandecasteele
Vaak gebeurt het niet, maar soms moeten zelfs wij het toegeven: de film is al eens beter dan het boek. In de reeks Passa Porta at the Movies verklappen schrijvers hun favoriete boekverfilming. Bij onze buren van cinema RITCS kijken we eerst naar de film, waarna filmkennerNiels Ruëll met de auteur dieper ingaat op de relatie tussen film en literatuur. In deze aflevering: Joost Vandecasteele en de Japanse cultfilm Akira.
Manga nerd
Joost Vandecasteele is een zelfverklaarde manga nerd met een persoonlijke missie om zijn liefde voor Japanse strips en animatiefilms zo veel mogelijk te delen. Helemaal als een verrassing komt dat niet: in zijn bekroonde debuut Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij, een bundel met tien korte verhalen, schetste Vandecasteele al met filmische precisie een bonte, broeierige en bevreemdende wereld – ook de ingrediënten van Akira, de mijlpaal die manga op de kaart zette.
Cultklassieker
Is het beeldverhaal bij ons pas ‘de zevende kunst’, dat staat het genre in Japan zonder twijfel een paar trapjes hoger. Manga is bijzonder populair in het land van de rijzende zon, en lang niet alleen bij kinderen.
Een van de vele mangaseries is Akira, een futuristisch epos in zes delen uit 1982 van Katsuhiro Otomo. Akira speelt zich af in 2019, in Neo-Tokyo, een post-apocalyptische megastad op de plek waar ooit Tokio stond – de stad werd in 1989 immers verwoest door een mysterieuze ontploffing. In Neo-Tokyo wonen Tetsuo Shima en Shoutarou Kaneda, leden van een gewelddadige motorbende. In een wanhopige poging om zijn rivaal Kaneda te overtroeven, veroorzaakt Tetsuo een ongeluk met verstrekkende gevolgen.
Als strip was en is Akira bijzonder populair. Maar het was de overzetting naar het witte doek dat Otomo zijn sterrenstatus opleverde. Akira was ook de eerste Japanse tekenfilm die internationaal doorbrak. Akira maakte van anime een volwaardig kunstgenre en heeft daarmee zijn status van cultfilm volledig verdiend.
Verwacht je aan een fascinerend, razend knap vormgegeven avontuur vol gemuteerde personages, atoomkrachten en militaire dreiging, of zoals wij dat noemen: een avondje uit met Joost Vandecasteele.
Bientôt à
Suis-je diabolique ?
Une conférence intime sur Jeanne Walschot, marchande controversée et collectionneuse d'Art africain, avec le duo de conservateur.ice.s Simone Basani et Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Rencontre avec Sheena Patel
La réalisatrice Sheena Patel est l'une des nouvelles voix les plus passionnantes de la littérature britannique. Son premier roman I'm A Fan (pas encore traduit en français) traite d’obsession, des réseaux sociaux et des relations de pouvoir. Elle sera interviewée par l'écrivaine australo-soudanaise Yassmin Abdel-Magied, en résidence d’écriture à Passa Porta.