passa porta seminar 2018: de lezer

Van maandag 19 tot donderdag 22 maart nodigde Passa Porta vier schrijvers uit naar Brussel. Twee Belgische en twee buitenlandse auteurs kregen vier dagen lang de kans om elkaar te leren kennen, van gedachten te wisselen en de uitkomst van hun gesprekken tijdens de slotavond met het publiek te delen.

Centraal staat De lezer, een thema dat we tot en met het Passa Porta Festival 2019 op uiteenlopende manieren zullen behandelen. Hebben auteurs een 'ideale lezer', en hoe ziet die er dan uit? Hoe denken zij zelf over de relatie tussen schrijver en lezer? Welk publiek hopen de auteurs te bereiken, en welk soort lezers zijn ze zelf?

De vier auteurs op het Seminar waren In Koli Jean Bofane, Florence Noiville, Christophe Van Gerrewey en Kees ’t Hart. Zij schreven ieder een kort voorbereidend essay over hun visie op de lezer. De discussies in het literatuurhuis werden geleid door Matthijs de Ridder en samengevat in een reportage door Jack McMartin.
 

DE ESSAYS

DE REPORTAGE

  • Jack Mc Martin, Writers on readers. Een uitgebreid verslag van de discussies in het literatuurhuis

DE AVOND

  • Bekijk hier de integrale opname van de slotavond op 22 maart.

 

OVER DE AUTEURS

De Franstalige Belgische schrijver In Koli Jean Bofane (1954) werd geboren in Congo en woont in België. Hij is de auteur van een kinderboek rond dictatuur Pourquoi le lion n’est plus le roi des animaux (1996) en de roman Mathématiques congolaises, winnaar van meerdere literaire prijzen (Congolese wiskunde, De Geus, 2011). In 2015 werd zijn roman Congo Inc. Le testament de Bismarck (Actes Sud, 2014) bekroond met de Prix des Cinq Continents de la Francophonie. Hij was onder meer al te gast bij Passa Porta naar aanleiding van deze prijs en voor een debat rond de perceptie van Franstalig Belgische literatuur in het buitenland.

Florence Noiville (1961) is een Franse journaliste en schrijfster die in haar boeken neurowetenschappen en literatuur probeert samen te brengen. Na een korte carrière in de financiële wereld maakte ze in 1994 de overstap naar de literatuur. Ze werd journaliste en literair critica voor Le Monde. Haar eerste roman La donation verscheen bij uitgeverij Stock (2007). In 2013 verzamelde ze persoonlijke portretten van haar favoriete Britse auteurs in So British ! 23 visages d’écrivains d’Outre-Manche  (Gallimard).  Écrire c’est comme l’amour (Autrement, 2016) is ook een bundel auteursportretten, waarin een uitgebreider scala aan auteurs, zoals Cees Nooteboom en Harry Mulisch, centraal staat. Twee jaar na haar residentie bij Passa Porta in 2013, publiceerde ze de roman L’illusion délirante d’être aimé (Stock).

Kees ’t Hart (1944) is romanschrijver, dichter, ‘verslaafde leespatiënt’ en criticus voor De Groene Amsterdammer. Sinds zijn debuut in 1988 met de verhalenbundel Vitrines (Querido) publiceerde hij romans, essays en poëziebundels zoals De Revue (1999, Multatuliprijs en nominatie Libris Literatuurprijs), Kinderen die leren lezen (gedichten, 1998), Teatro Olimpico (2014), De ziekte van de bewondering (2002), De kunst van het schrijven (2007) en Het gelukkige schrijven (2015). Zijn recentste roman Wederzijds haalde de longlist van de Libris Literatuurprijs 2018. Zie ook www.keesthart.com

Christophe Van Gerrewey (1982) behandelt in zijn essays en romans een veelvoud aan thema’s. Zijn verrassende debuut Op de hoogte (2012) werd bekroond met de Debuutprijs 2013 en in datzelfde jaar gevolgd door zijn tweede roman Trein met vertraging. De dagelijkse ratrace is het hoofdthema van Werk Werk Werk (Polis, 2017), waarin hij ook knipoogt naar zijn eigen baan als docent architectuurtheorie in Zwitserland. In zijn bundel Over alles en voor iedereen. 50 essays (De Bezige Bij Antwerpen) schrijft hij ‘zo subjectief mogelijk’ over literatuur, kunst en cultuur in ruime betekenis.


OVER DE MODERATOR

Matthijs de Ridder (1979) noemt zichzelf een ‘handelaar in teksten’, een combinatie van schrijver, redacteur, docent Nederlandse letterkunde en spreker. In zijn boeken bekijkt de Ridder graag hoe de geschiedenis van de kunst en de wereld elkaar raken. Zo brengt hij in Rebelse Ritmes (De Bezige Bij, 2012) de literatuurgeschiedenis van de twintigste eeuw vanuit het standpunt van jazzmuziek. In De eeuw van Charlie Chaplin (De Bezige Bij, 2017) wordt de twintigste eeuw verteld vanuit de rijke carrière van Charlie Chaplin. Zie ook www.matthijsderidder.org


OVER DE REPORTER

Jack Mc Martin (1985) is een Nederlands-Engelse vertaler en bereidt een proefschrift voor aan de KU Leuven. Zijn onderzoek betreft de internationale verspreiding van Vlaamse literatuur via vertalingen.
 

MEER LEZEN OVER DE LEZER

  • Hier vind je een lijst met inspirerende boeken over de lezer, in het Engels, het Frans en het Nederlands.


FUREDI @ Passa Porta Festival 2017

Matthijs de Ridder in gesprek met de Britse socioloog Frank Furedi over zijn boek The Power of Reading, Le Plaza, maart 2017.

 

AUTEURS OVER HUN LEZERS

In het kielzog van het Passa Porta Seminar, tot het Passa Porta Festival 2019, bevragen we nog meer auteurs over hun visie op de lezer en hun eigen leesgewoonten.

 

ORG. Passa Porta