Café Cliché
Op weinig plekken hoor je meer dooddoeners dan op café. Maar in Café Cliché stimuleren ze net het gesprek. Wiskundige en wetenschapsfilosoof Jean Paul Van Bendegem gaat op zoek naar de diepere betekenis van 104 dooddoeners en legt zijn bevindingen voor aan het publiek, daarin bijgestaan door onze dichtende barman Andy Fierens.
Clichés zijn onzin, dat spreekt vanzelf…
Wie op zoek is naar de betere dooddoener kan altijd in een café terecht, voor toogpraat, een onuitputtelijke bron van clichés en het betere zeverwerk. Van ‘als we maar gezond zijn’ en ‘ik ben geen racist, maar’ tot ‘dit is te zot voor woorden’ en ‘ja maar, da’s toch logisch’. Ook al hebben we niets te zeggen en begrijpen we zelf maar half wát we zeggen, we gooien het er voor de zekerheid toch maar uit – zeker op café. Maar – cliché of niet – een dronkaard spreekt ook al eens de waarheid.
Op zoek naar de waarheid achter de dooddoener
Waarom bestaan er eigenlijk dooddoeners? Waar komen ze vandaan, en zijn ze werkelijk nietszeggend? Schijn bedriegt; dooddoeners zijn soms ook doordenkers. Wetenschapsfilosoof Jean Paul Van Bendegem schudt in ons café 104 dooddoeners uit zijn mouw en gaat op zoek naar de diepere betekenis ervan. In Café Cliché wakkeren de dooddoeners het gesprek juist aan!
Passa Porta, Polis, Beursschouwburg
Foto Andy Fierens © Charlie De Keersmaecker
foto jean-paul van bendegem © koen broos
Binnenkort bij
Het debuut: leesclub met Nikki Dekker
Ga in gesprek met andere lezers én schrijfster Nikki Dekker over haar debuut diepdiepblauw. Een geprezen essayistische roman over het onstuitbare verlangen naar onbekende plekken.
Dead Ladies Show #5
Zeker in het verleden werden baanbrekende vrouwen vaak op schandelijke wijze naar het achterplan geduwd. Maar in het literaire en muzikale programma ‘Dead Ladies Show’ is het dead ladies first. Met Gaea Schoeters, Charlotte Van den Broeck, Jeroen Olyslaegers en Catherine Vuylsteke.
Fatou Diome & François Gemenne
François De Smet invite Fatou Diome et François Gemenne à débattre du concept de frontière dans toute son ambivalence.