ECOPOLIS – AGAIN(ST) NATURE

zo 18.10.2020
11:00 - 18:00
Visuel Ecopolis 2020

Locatie

Kaaitheater

Categorie

debat, lezing

Kostprijs

VVK € 5

Taal

in het Nederlands en Frans

Ecopolis, klinkt als iets voor alternativo’s en geitenwollensokken? Think again! Deze jaarlijkse afspraak is er voor al wie belang heeft bij een duurzame toekomst. Iederéén, met andere woorden, en dus ook jij. Denkers, activisten en kunstenaars uit binnen- en buitenland staan een hele middag lang samen stil bij fundamentele sociale, ecologische en economische vraagstukken over onze maatschappij.

Met de recente opstoot van het Coronavirus hebben Kaaitheater en Ecopolis beslist om dit jaar geen publiek in de zaal toe te laten. Deze editie wordt dus een volledig online gebeuren. De lezingen en gesprekken worden zondag 18 oktober rechtstreeks uitgezonden vanuit een studio op de scène van het Kaaitheater, met simultaanvertalingen in het Nederlands, Frans en Engels, en gelegenheid tot online interactie.Kocht je een ticket voor een enkel dagdeel van Ecopolis, dan krijg je vrijdag een zoomlink doorgestuurd om de héle dag online te volgen.
Kocht je zowel een voor- als namiddagticket, dan krijg je een zoomlink en €5 terugbetaald.

Again(st) Nature

Anno 2020. De natuur staat in brand, van Australië tot de Kempen. Bossen gaan voor de bijl, beton overal, een miljoen soorten dreigt te verdwijnen. Een virus zet de wereld op zijn kop. Roofbouw op de natuur zet onze bestaanswereld op losse schroeven. Kwetsbare groepen hier en in het Zuiden krijgen het nog harder te verduren. Hoelang zagen we nog aan de tak waarop we zitten? Of gooien we het roer om?

Ecopolis 2020 legt de vinger aan de pols en kijkt vooruit. Wat zijn de post-corona uitdagingen? Hoe voelen we ons terug deel van de natuur? Hoe ondersteunt dit een krachtdadig klimaat- en natuurbeleid? Welke transities zijn nodig – in stad, landbouw, enz.- voor een samenleving die mens en natuur respecteert. En iedereen zicht geeft op een goed leven.

Tekst en debat

Ook Passa Porta draagt opnieuw zijn steentje bij en geeft een schrijfopdracht aan twee Belgische auteurs: dichter-criticus Paul Demets en prozaschrijfster en essayiste Christine Van Acker, beiden sterk begaan met de band tussen mens en natuur. Maar ‘dé natuur’, wat ís dat eigenlijk vandaag de dag?. Met de neerslag van hun kritische denkwerk leveren Demets en Van Acker hun bijdrage aan Ecopolis 2020 en voeden ze het debat op 18 oktober in het Kaaitheater.

Over de auteurs

Vier jaar lang observeerde Paul Demets (1966) als plattelandsdichter van Oost-Vlaanderen planten, dieren en mensen, en dacht hij na over onze omgang met de natuur. Zijn jongste bundel De hazenklager (De Bezige Bij, 2020), waarin het antropocentrisme op de schop gaat, is zijn vurige pleidooi voor het aanvaarden van andersheid, vreemdheid en ambiguïteit.

Demets debuteerde in 1999 met de dichtbundel De papegaaienziekte, bekroond met de Prijs voor Letterkunde van de Provincie Oost-Vlaanderen. In 2011 verscheen De bloedplek, waarvoor hij de Herman de Coninckprijs ontving. In 2018 volgde de bundel De klaverknoop, die werd bekroond met de Jan Campert-prijs.

Christine Van Acker (1961) is een heterotrofe mesozoïsche eukaryoot die behoort tot het dierenrijk, afdeling gewervelden, tweevoetig, omnivoor, en die zich geslachtelijk voortplant. Deze vrouwelijke, Franstalig-Belgische mensachtige is genetisch geprogrammeerd om als instrument te dienen voor de vrije expressie van haar chemische bestanddelen.

In de literatuur zoekt zij verwoed naar het oerelement, als een blinde mol die de aarde uit zijn lange gangen graaft en woorden naar de oppervlakte brengt, als residuen van het onderzoek naar de materie waaruit zij bestaat, en met als enige hoop om het levenloze te bereiken dat het hart is van al het aanwezige. Desalniettemin heeft zij als auteur een site die alle primaten mogen raadplegen: www.lesgrandslunaires.org. Haar jongste boek is L’en vert de nos corps (éd. L’Arbre de Diane, 2020).

ORG. Oikos, Kaaitheater, Passa Porta en vele andere partners
foto paul demets © Stephan Vanfleteren
foto christine van acker © thierry van roy

Binnenkort bij