Hoda Barakat
Locatie
Categorie
Kostprijs
Taal
Hoe geef je het meest treffend vorm aan ballingschap, heimwee en verlangen? Dat is in de vorm van brieven, in essentie een symbool van niet zijn waar je wilt, van scheiding en gemis. Precies daarom koos de Libanese auteur Hoda Barakat het medium van de brief als vorm van haar aangrijpende roman Brieven in de nacht.
‘Social distancing’ is wat Corona-experts adviseren, ‘social nearness’ is wat we met onze literaire ontmoetingen in Passa Porta beogen. Omdat we dat nu niet kunnen realiseren, maar meer nog omdat we geen risico willen nemen voor anderen, annuleren we tot nader order de geplande activiteiten. We proberen elk van deze activiteiten op een latere datum te laten doorgaan.
Alle tickethouders worden gecontacteerd en terugbetaald. Ze krijgen ook voorrang om opnieuw tickets te reserveren wanneer de ontmoetingen op een latere datum plaatsvinden. Voor gesprekken met schrijvers, nieuwe ideeën en verhalen ben je ondertussen van harte welkom op de magazine-pagina's van deze website.
Brieven in de nacht
“Tot de finale vorm van de roman kwam ik toen beelden van vluchtende migranten mijn verbeelding doorboorden, mensen die hun thuis verloren zijn en uitgestrooid zijn over het aardoppervlak”. In Brieven in de nacht laat Hoda Barakat de stem horen van vijf verschillende mensen op de vlucht, in de vorm van brieven, ergens geschreven tussen de Arabische wereld en Europa. De gebeurtenissen opgeroepen in de brieven vinden plaats op niet nader bepaalde plekken in de Arabische wereld, een wereld vol oorlogen en crises. De brieven hebben evenwel een adres noch afzender, en zullen nooit aankomen bij degenen voor wie ze bestemd zijn.
Geëngageerde schriftsteller van oorlogstrauma
Vijf romans, twee toneelstukken, kortverhalen, memoires en journalistiek werk heeft Barakat op haar actief, en in nagenoeg al haar werk behandelt de schrijfster geweld, trauma en marginalisering die oorlog met zich meebrengt.
Ook met Brieven in de nacht toont ze haar engagement: “momenteel zien we een terugval in de humanitaire dimensie van beschavingen, getuige de landen die zichzelf beschermen door hun deuren te sluiten. Ik hoop dat dit boek op een of andere manier een stem geeft aan tere levens, veroordeeld door zij die hen niet begrijpen of niet de moeite doen om na te gaan hoe ze in die kwetsbare situatie zijn terecht gekomen.”
Hoda Barakat (1952) is geboren in Libanon. Ze studeerde Franse literatuur en werkte als vertaler, docent en journalist voordat ze naar Parijs verhuisde tegen het einde van de Libanese burgeroorlog eind jaren 1980.
Haar werk is vertaald in onder meer het Engels, Frans, Spaans, Nederlands en Turks en stond op de shortlist van de Man Booker International Prize in 2015. Voor Brieven in de nacht won Barakat in 2019 de prestigieuze International Prize for Arabic Fiction – zeg maar de ‘Arabische Booker’. In 2017 was ze in residentie bij Passa Porta.
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.