Literatuur op het werk: Claire Baglin en Mathieu Lauverjat in gesprek
Locatie
Categorie
Kostprijs
korting
Taal
Is werk een geschikt onderwerp voor een roman? Hoe kijken jonge schrijvers naar de werkwereld van de gewone mens? Hoe kunnen we over werk praten in literatuur? Voor dit gesprek brengt Passa Porta Claire Baglin (Werken voor de kost, uitg. Pluim) en Mathieu Lauverjat (Client Mystère, uitg. Scribes, nog niet vertaald) samen. Twee debuutromans, twee visies op werk.
Als kind staat voor de verteller het bezoek aan een fastfoodrestaurant symbool voor dromen: het is vakantie, de belofte van de keurig ingepakte burger, de felbegeerde frietjes en het vooruitzicht op het speeltje. Later, als jongvolwassene, blijft van de droom weinig over wanneer de verteller de zomer doorbrengt op de werkvloer bij dezelfde keten om een studie te bekostigen. De mechanische, repetitieve handelingen roepen de herinneringen op aan het arbeidersleven van vader in de fabriek. Dit veelbelovende debuut is een heerlijk kijkje in de keuken, niet alleen van de fastfoodindustrie, maar van de samenleving als geheel. Vlot en soms droogjes, bij tijden met scherpe humor geeft Claire Baglin een indringend beeld van klassenongelijkheid. Op 6 juni verschijnt de Nederlandse vertaling Werken voor de kost van Joris Vermeulen.
Doorsnee werk of droomjob
Terwijl hij als een gek door de straten van Lille trapt om een overvloed aan warme maaltijden te bezorgen, wordt de verteller van Client mystère aangereden door een auto. Gewond en meteen ook bestempeld als "onbeschikbaar" door de algoritmen van de app waarvoor hij werkte, begint hij zijn zoektocht naar nieuw werk. Dan hoort hij over een bijzonder beroep: "mysterieuze klanten", individuen die in opdracht van bedrijven de rol van klanten spelen om de prestaties van werknemers onopgemerkt te beoordelen. De voormalige fietskoerier wordt een onzichtbare figuur in het loonstrookje van het moderne management. Mathieu Lauverjat schetst in zijn bijzonder creatieve eerste roman, recent uitgebracht door Scribes-Gallimard, een beeld van de arbeidswereld in het tijdperk van verstedelijking, waaronder de dictatuur van het algoritme, de cultuur van de efficiëntie, de geleidelijke dehumanisering van de sociale interactie en het ongebreidelde consumptiegedrag.
De twee auteurs gaan in gesprek met Juliette Mogenet, auteur en producent van podcasts (Mémoires).
Over Werken voor de kost
“De frituurolie is het enige van waarde op deze plek, het goud dat honderdmaal wordt gekoesterd door steeds nieuwe porties friet. Dit gegeven zou tot een troosteloos verhaal kunnen leiden, maar in handen van Claire Baglin krijgt iets vitaals en humoristisch.”
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.