Nina Bouraoui en Laurence Bibot
Locatie
Categorie
Kostprijs
Taal
Mannen kunnen zowel sociaal als seksueel geweld uitoefenen tegen vrouwen. Maar hoe verhouden deze twee vormen van geweld zich tot elkaar, en hoe versterken ze elkaar? Nina Bouraoui behandelt deze vraag in Otages, een uiterst actuele roman waarin Sylvie, een arbeidster van 53 jaar, het woord neemt. Actrice Laurence Bibot laat haar gebruikelijke humor even achterwege en leest bij dit auteursgesprek enige fragmenten voor.
Otages
In haar jongste roman vertelt Nina Bouraoui het verhaal van een vrouw die het slachtoffer is van een manipulatieve en vrouwenhatende fabrieksbaas die zijn toevlucht neemt tot sociaal geweld. Dergelijke ongezonde situaties komen op de werkvloer wel vaker voor, maar Sylvie moet er ook nog eens seksueel overschrijdend gedrag bijnemen. Haar grenzen worden duidelijk overschreden. Zal ze zichzelf verdedigen en daarbij ook zelf geweld gebruiken? En werd ze in haar tienerjaren misschien ook al eens geconfronteerd met een andere vorm van mannelijke dominantie? Met dit werk wil Nina Bouraoui ‘een eerbetoon brengen aan alle mensen die op economisch of relationeel vlak worden onderdrukt’.
Nina Bouraoui
Nina Bouraoui is geboren in Rennes als de dochter van een Algerijnse vader en een Bretoense moeder. Haar jeugd bracht ze door in Algiers. Tijdens een vakantie in Frankrijk beslisten haar ouders om niet meer terug te keren naar het land waar ze haar hele jeugd had doorgebracht. Deze ontwortelende gebeurtenis zou de rest van haar leven en werk beïnvloeden. Na haar studies filosofie en rechten begon Bouraoui te schrijven. Nostalgie naar de kindertijd, verlangen, homoseksualiteit, het schrijverschap en identiteit zijn de belangrijkste thema's in haar werk. De kleuren en indrukken uit haar kindertijd in Algerije zijn vaak op de achtergrond aanwezig. Haar eerste roman, De gluurster (Prix du livre Inter), verscheen in 1991 en oogstte meteen internationaal succes.
In het begin was Bouraoui's schrijfstijl erg poëtisch (Dode vuist, Het dansfeest van de murenen ...). Nadien bracht ze meer autofictionele werken uit, waaronder Garçon manqué, La vie heureuse en Mes mauvaises pensées (2005, Prix Renaudot). Verwijzingen naar Marguerite Duras, Hervé Guibert en Annie Ernaux getuigen van haar interesse voor hedendaagse kunst. In Nos baisers sont des adieux schetst ze een reeks liefdesverhalen geïnspireerd op de werken van Nan Goldin en Cindy Sherman. In 2018 werd Tous les hommes désirent naturellement savoir geselecteerd voor de Prix Médicis en de Prix Renaudot.
Laurence Bibot
In Franstalig België is Laurence Bibot al lang geen onbekende meer. Ze maakte deel uit van Les Snuls op Canal +, was te horen tijdens de programma's Le Jeu des dictionnaires en Café Serré op La Première, speelt theater aan de zijde van Nathalie Uffner en Sébastien Ministru, en staat op dit ogenblik op het podium als stand-upcomedian met haar onewomanshow Distinguée.
Sinds 2017 heeft ze een Instagram-account waarop ze vaak erg grappige, maar soms ook ontroerende of gênante foto's plaatst. Op die foto's, die recht uit het televisiearchief lijken te komen, poseert Bibot als bekende en onbekende vrouwen. Soms is ze een werkloze, dan weer een kassierster, maar altijd gaat het om vrouwen die hun mannetje staan, net zoals Sylvie, het hoofdpersonage uit het boek van Bouraoui.
(Interview in Le Vif Week-end, 2008)
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.