Geannuleerd — Wessel te Gussinklo
Locatie
Categorie
Kostprijs
Taal
Een carrière als een fles ketchup, zoiets is het schrijverschap van Wessel te Gussinklo. Na tientallen jaren van onverdroten schrijven in de schaduw, gutst de erkenning in de vorm van prijzen, loftuitingen en grote lezersaantallen eruit. Op 78-jarige leeftijd won de oudersdomdeken van de Nederlandse literatuur en eeuwige outsider met De hoogstapelaar recent de Bookspot prijs, een van de laatste grote literaire prijzen in Nederland.
Helaas moeten we melden dat we de avond van 11 maart met Wessel te Gussinklo moeten aflassen.
Om gezondheidsredenen kan de auteur niet naar Brussel reizen.
Hopelijk kunnen we hem binnenkort opnieuw uitnodigen.
Hoog van stapel
Ewout Meyster is zeventien en heeft de wereld en het leven helemaal begrepen. Of zo denkt hij toch – en denkt hij meteen ook te moeten laten zien. Met zijn ‘optredens’ op straten en pleinen wil hij zijn naïeve vriendjes verbazen, en en passant ook heel de wereld. Hij legt maar wát graag uit hoe je een echte persoonlijkheid wordt, wat je moet doen om belangrijk te zijn en niet ‘onbenullig’ te blijven. In dat soort gesprekken is het voor Ewout vooral van belang, zichzelf spiegelend aan de ‘onbenullige’ vriend tegenover hem, dat hij zijn eigen superioriteit oefent en tegelijkertijd bewezen ziet.
Trilogie van de antiheld
In De hoogstapelaar voert Te Gussinklo Ewout Meyster voor de derde keer ten tonele. Eerst probeerde hij in De verboden tuin (1986) de paradijselijke wereld van zijn eerste kinderjaren te hervinden, een queeste die volledig ontspoort. In De opdracht (1995) stelde Ewout als veertienjarige alles in het werk om populair te zijn bij de oudere jongens in het zomerkamp. Nu, in De hoogstapelaar waant hij zich heer en meester over alles en iedereen, maar is hij tegelijk speelbal van zijn eigen angsten en depressies.
Wessel te Gussinklo
Met drie boeken is Te Gussinklo nog lang niet uitverteld over die vermaledijde Ewout Myster. Nummer vier zit al in de pijplijn ‘en wordt hartstikke dik, dus de eerste jaren ben ik niet klaar’, aldus Te Gussinklo. Veel heeft hij intussen echter niet meer te bewijzen. Zijn eerste roman, De verboden tuin uit 1986, was meteen goed voor de Anton Wachterprijs. Vervolgens was het bijna tien jaar wachten op nummer twee, De opdracht (1995). Maar het was het wachten waard: de roman won de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs, de ECI-prijs én de F. Bordewijkprijs, en werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en De Gouden Uil. In 2017 verscheen zijn veelgeprezen roman De weergekeerde bloem die op de longlist van de Libris Literatuurprijs en de Bookspot Literatuurprijs stond. Die laatste won hij in november 2019 met De Hoogstapelaar, ‘de meest terechte prijs die in jaren is uitgereikt’ volgens Peter Buwalda, die achter Te Gussinklo eindigde. Naast romans schrijft Te Gussinklo ook vlijmscherpe essays over de grote thema’s des levens.
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.