The Dead Ladies Show #8 in Antwerpen

mer. 14.12.2022
20:30 - 22:00
Dls Basis Passaporta Web 600X400 Def Colour

Catégorie

musique, performance, lecture

Prix

€ 15/12

Langue

en néerlandais

Een swingende ode aan topvrouwen die tijdens hun leven schitterden, maar onterecht vergeten raakten na hun dood. Deze keer met Gaea Schoeters (samenstelling en presentatie), sprekers Winny Ang, Hans Depelchin en Louky van Eijkelenburg en muziek van vrouwelijke componisten, begeleid door pianiste Lies Colman.
Een sprankelend café chantant over opmerkelijke vrouwen die blijvende bewondering verdienen.

Deze keer brengen jeugdpsychiater en auteur Winny Ang, schrijver-dichter Hans Depelchin en theatermaker Louky van Eijkelenburg hulde aan het leven en werk van de Amerikaanse wereldreizigster Nellie Bly, de Franse schrijfster Anaïs Nin en dada-kunstenares Elsa von Freytag-Loringhoven.

Onterecht vergeten vrouwen

Zeggen de namen Clara Schumann, Erika Mann, Marie Curie, Harriet Tubman, Ada Lovelace of Kaplana Chawla je iets? Stuk voor stuk zijn het vrouwen die werk deden waarvoor mannen de eer opstreken, vrouwen die de wereld verkenden maar in Stanley’s schaduw bleven, of vrouwen die even begaafde kunstenaars waren als hun mannelijke collega’s maar toen niet dezelfde aandacht kregen. En vooral: het zijn vrouwen die wisten te ontsnappen aan de conventies van hun tijd, alles uit het leven haalden en tot het uiterste gingen om hun dromen waar te maken. Tijdens de Dead Ladies Shows krijgen zij het podium dat ze verdienen.

Hulde in woord, beeld en muziek

In elke Dead Ladies Show delen bevlogen auteurs, acteurs, wetenschappers of kunstenaars hun liefde voor hun topvrouw. Ze gidsen het publiek door haar leven, werk en verwezenlijkingen. Auteur Gaea Schoeters stelt de shows samen en leidt het geheel in goede banen.
Centraal staat steeds een vrouw uit de letteren. Maar ook vrouwelijke ontdekkingsreizigers, atleten, kunstenaars en onderzoekers kunnen de revue passeren. Tussen en na de drie lecture-performances vertolkt een zangeres onder begeleiding van pianiste Lies Colman liederen van grandes dames van weleer. De bijhorende ‘Dead Ladies Song’ werd geschreven door componiste Annelies Van Parys op woorden van Gaea Schoeters in een vertaling van Rona Kennedy.

over de artiesten

Gaea Schoeters schrijft romans, theaterteksten en operalibretto's. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. Recent verschenen van haar de veelgeprezen roman Trofee (Querido) en het prentenboek (N)Iets, dat ze samen met Gerda Dendooven maakte (De Eenhoorn).

Op de Biënnale van Venetië gaat Notwehr in première, een muziektheatervoorstelling die ze maakte met Annelies van Parys, en in '23 volgt Boze Bejaarden, een operette over ouderen in covid-tijden die ze met Annelies Verbeke maakte. In haar vrije tijd schopt ze af en toe tegen de schenen van de wereld in columns en opiniestukken, maar immer met de beste bedoelingen.

Winny Ang houdt van kleine en grote verhalen die haar pad dagelijks kruisen. Vanuit die passie werd ze kinder-en jeugdpsychiater en specialiseerde zich verder in culturele psychiatrie. Ze is verbonden aan de Universiteit Antwerpen waar ze toekomstige artsen wegwijs maakt in o.a. communicatie en diversiteit. 

Onderweg onstonden drie kinderboeken (zoals Kapitein Nemo, uitg. De Eenhoorn, 2020) en verschillende kruisbestuivende, creatieve projecten. Winny vertoeft graag in deze grensgebieden, daar waar land, wind en zee elkaar raken.

Hans Depelchin is schrijver, dichter en performer. Hij studeerde vergelijkende moderne letterkunde aan de UGent en woordkunst aan het Conservatorium in Antwerpen. Hij publiceerde poëzie en verhalen in De Revisor, Kluger Hans, Deus Ex Machina, Tirade, Het Liegend Konijn en DW B. In 2020 verscheen zijn eerste roman, Weekdier, gevolgd door zijn poëziedebuut Spanriem (juni 2022).

Louky van Eijkelenburg volgt de opleiding regie/schrijven voor theater aan het RITCS in Brussel. De stukken die ze maakt, schrijft en regisseert hebben vaak een feministische bodem. Zo regisseerde ze een hedendaagse versie van Estelle Anne B. Lewis’ Sappho: A tragedy uit 1876, en de solo Confessions, die alle onuitgesproken ongemakken van het vrouw-zijn op tafel legt.

Ook maakte ze een lecture-performance over haar grote idool Elsa von Freytag-Loringhoven. Van 2018 tot 2020 vormde ze samen met Cas Kruse het muzikale duo Nachtelijk Gespuis, waarmee ze de EP 'Hou je mond Mamma!' uitbracht.

Pianiste Lies Colman houdt van uitdagingen, academisch en artistiek. Ze speelt solistisch, als kamermuzikante en liedpianiste, performt, onderzoekt, doceert en bedenkt. Het liefst beweegt ze zich op de grens tussen klassiek en hedendaags, tussen muziek en andere disciplines, tussen kunst en sociale wetenschap, zowel op als naast het podium.

Ze is lid van de artistieke directie aan het Conservatorium van Antwerpen en vult wat er nog overblijft van haar vrije tijd met het schrijven aan haar doctoraat, sporten en het entertainen van haar zonen en haar kat.

Katerina Fotinaki werd geboren in Athene en studeerde klassieke literatuur en stemtechniek. In 2006 verhuisde zij naar Parijs om elf jaar lang in duo samen te werken met songwriter Angélique Ionatos. Katerina zong al in diverse prestigieuze theaters in Parijs (Châtelet, Alhambra, Européen, La Cigale, Théâtre de la Ville) en op tournee in Marokko, Duitsland, Oostenrijk, Canada, Zwitersland, Griekenland en België.

berlijnse inspiratie

Gaea Schoeters vond het idee voor de Dead Ladies Show tijdens een auteursresidentie in Berlijn, waar al jaren een soortgelijk initiatief bestaat. Bedenkers Katie Derbyshire en Florian Duijsens gaven hun zegen voor een Belgische versie, aangevuld met muzikale dead ladies, gecurateerd door Gaea Schoeters in een productie van literatuurhuis Passa Porta.

Org. Passa Porta & Gaea Schoeters, Arenberg

illustratie gaea schoeters & trui hanoulle
foto's gaea schoeters © annelies van parys, winny ang © michiel devijver, hans depelchin © eva donckers, fatinha ramos © ann dewulf, lies colman © patrick de corte, katerina fotinaki © trui hanoulle

Bientôt à