Boze geesten: Delphine Lecompte en Peter De Graef in gesprek
Lieu
Catégorie
Prix
réduction
Langue
Wat hebben dichteres Delphine Lecompte en theatermaker en schrijver Peter De Graef met elkaar gemeen? Ze schrijven allebei openlijk over hun innerlijke demonen. Zij schetst haar leven in Wie heeft Delphine Lecompte vermoord in een poging het destructieve ervan uit te drijven. Hij is na dertig jaar verslaving een fervente zitter geworden en roept in zijn nieuwe boek Zitten. Rust vinden voor jezelf op tot sereniteit en reflectie. Samen hebben ze heel wat te vertellen over dit gevoelige, maar universele thema en in dezelfde beweging over Het Leven.
Er zijn nog mensen die schrijven op leven en dood. Twee van hen zijn Peter De Graef en Delphine Lecompte. Ze hebben beiden hun kwelgeesten te beteugelen. Verslavingen, afwezige vaders, dominante moeders, misbruik, zelfdestructie en suïcidegedachten. Soms kan het woord je leven redden, zij het op uiteenlopende manieren.
Peter De Graef gaat op zoek naar rust, naar een manier om je gedachten niet te laten razen. Gewoon door even te gaan zitten. Doodeenvoudig, maar aartsmoeilijk tegelijkertijd. ‘Dus hoewel verslaving op zich een probleem is, blijkt de ontsnapping eraan ook een oplossing te bieden voor dat veel grotere raadsel waar we allemaal mee zitten: hoe te leven?!’
Delphine Lecompte verheft die razernij dan weer tot literatuur. ‘Vuur zou bezetenheid kunnen worden. En van bezetenheid was het een korte route naar genialiteit. Of naar waanzin.’ Aan de hand van een meesterlijk beschreven levensschets wil zij de vraag beantwoorden ‘Wie heeft Delphine Lecompte vermoord?’
Stilte en furie. Beide kunnen ons redden.
Schuif aan bij dit uiterst persoonlijke gesprek en daal samen met Anna Luyten
af in de hoofden van deze twee bijzondere geesten.
Over de auteurs
Delphine Lecompte (1978) behoort tot de meest bijzondere literaire stemmen van vandaag. Niemand schrijft zo rauw, schalks en vrij zoals zij dat doet. Voor De dieren in mij (2009) ontving ze de C. Buddingh’-prijs en de Prijs voor Letterkunde van de Provincie West-Vlaanderen. Later verschenen onder meer Dichter, bokser, koningsdochter, genomineerd voor de VSB Poëzieprijs en Vrolijke verwoesting. Ze maakte haar debuut als prozaïst met het losgeslagen Beschermvrouwe van de verschoppelingen, en schopte het bijna tot Slimste Mens in 2022. Bij Borgerhoff & Lamberigts verschijnt nu Wie heeft Delphine Lecompte vermoord, een grootse tekst waarmee ze een leven vol misbruik en destructie bezweert – en door dit te doen haar vel probeert te redden.
Peter De Graef (1958) studeerde toneel en voordracht. Hierna ging hij meteen aan de slag in het theater. Hij speelt bij verschillende gezelschappen, schrijft, regisseert en produceert. Maar hij is ook te zien op televisie, bekend van Callboys, Professor T. en Flikken. Hij is sinds 2020 de man achter de meditatieve Facebookgroep en Youtubekanaal ZITTEN. Dit jaar volgde het boek Zitten - Rust vinden voor jezelf, voor je medemens, voor de wereld (Borgerhoff & Lamberigts). Een pleidooi om onze innerlijke chaos op te ruimen en onze gedachten vanop een afstand te bekijken. Zitten is mediteren in zijn eenvoudigste vorm.
Org. Passa Porta
foto's: Delphine Lecompte © Stefaan Temmerman, Peter De Graef © Diego Franssens
Bientôt à
Conférence Cultur’elle x Passa Porta : Pénélope Bagieu et Catherine Ocelot
Visibiliser les femmes dans le secteur de la culture, voilà l’objectif des conférences Cultur’elle, initiées par l’Échevine de la Culture de la Ville de Bruxelles. Dans le cadre de cette nouvelle conférence Cultur’elle, la Ville de Bruxelles et Passa Porta reçoivent les autrices illustratrices Pénélope Bagieu et Catherine Ocelot pour une conversation dessinée inédite.
Meet the author: Jente Posthuma
Neem deel aan een van de leesclubs bij Replica of Passa Porta over de prachtige en internationaal opgemerkte roman van Jente Posthuma over afscheid, rouw, jaloezie en verbondenheid, en stel op woensdag 18 september je vragen live aan de auteur in Muntpunt.
The Wonders of Multilingualism #6: (un)learning languages
Dans « Language : no broblem », la dramaturge palestinienne Marah Haj Hussein explore les relations complexes qui existe entre multilinguisme, pouvoir et migration. Un voyage en train à travers Belgique y crée des rencontres intrigantes et évoque des voix de la Palestine occupée.
Après la performance, l'autrice Maud Vanhauwaert présente « Ik spreek de taal nog zo goed » et entre en conversation avec Marah Haj Hussein, et les autrices Fatima Noori et Zaïneb Hamdi. La discussion se clôt sur une performance de la première poétesse urbaine de Bruxelles, Lisette Ma Neza.