Passa Podcast: Jessa Wildemeersch
Welke geboden gelden er in de literatuur? Hoe kan je de orde handhaven in het rijk van de verbeelding? In de Passa Podcast ontdekken we hoe schrijvers het doen. Hoe slagen ze erin om hun personages in de pas te doen lopen? Op welke manier houden ze hun ideeën in toom? Waar eindigt creatieve vrijheid en begint discipline?
We leggen onze gast enkele prikkelende schrijfgeboden van collega’s voor en vragen tot slot om zelf één regel te bedenken voor ons Wetboek van de Literatuur.
Aflevering vijf
Jessa Wildemeersch: “Geen drama zonder conflict”
Actrice, theatermaker en schrijfster Jessa Wildemeersch over haar romandebuut De madonna van het moeras, Bob Dylan, Rubens, Rome en New York, spelen en schrijven, boeken en kinderen en luide demonen.
De schrijfgeboden van Jessa Wildemeersch
“Lees je werk nooit voor wanneer het nog niet af is. Ik vertrouw een optreden niet. Ik kan dan een reactie krijgen die me het gevoel geeft dat het succesvol is terwijl het dat niet is. “
“Aantrekkelijke schrijfplekken moeten worden vermeden. Een kamer zonder uitzicht is vereist, zodat verbeelding en herinnering elkaar in het duister kunnen ontmoeten.”
“Boeken schrijven is het dichtst dat mannen kunnen komen bij een kind ter wereld brengen.”
“It’s better to be a trickster than a martyr.”
“Never ever give up.”
“Ik ben er altijd in geslaagd om mijn demonen voor mijn kar te spannen en voor mij te laten werken.”
De wet Wildemeersch
“Kom op tijd voor je afspraak met het lege blad en vertrouw op je intuïtie.”