Geannuleerd — Wessel te Gussinklo
Locatie
Categorie
Kostprijs
Taal
Een carrière als een fles ketchup, zoiets is het schrijverschap van Wessel te Gussinklo. Na tientallen jaren van onverdroten schrijven in de schaduw, gutst de erkenning in de vorm van prijzen, loftuitingen en grote lezersaantallen eruit. Op 78-jarige leeftijd won de oudersdomdeken van de Nederlandse literatuur en eeuwige outsider met De hoogstapelaar recent de Bookspot prijs, een van de laatste grote literaire prijzen in Nederland.
Helaas moeten we melden dat we de avond van 11 maart met Wessel te Gussinklo moeten aflassen.
Om gezondheidsredenen kan de auteur niet naar Brussel reizen.
Hopelijk kunnen we hem binnenkort opnieuw uitnodigen.
Hoog van stapel
Ewout Meyster is zeventien en heeft de wereld en het leven helemaal begrepen. Of zo denkt hij toch – en denkt hij meteen ook te moeten laten zien. Met zijn ‘optredens’ op straten en pleinen wil hij zijn naïeve vriendjes verbazen, en en passant ook heel de wereld. Hij legt maar wát graag uit hoe je een echte persoonlijkheid wordt, wat je moet doen om belangrijk te zijn en niet ‘onbenullig’ te blijven. In dat soort gesprekken is het voor Ewout vooral van belang, zichzelf spiegelend aan de ‘onbenullige’ vriend tegenover hem, dat hij zijn eigen superioriteit oefent en tegelijkertijd bewezen ziet.
Trilogie van de antiheld
In De hoogstapelaar voert Te Gussinklo Ewout Meyster voor de derde keer ten tonele. Eerst probeerde hij in De verboden tuin (1986) de paradijselijke wereld van zijn eerste kinderjaren te hervinden, een queeste die volledig ontspoort. In De opdracht (1995) stelde Ewout als veertienjarige alles in het werk om populair te zijn bij de oudere jongens in het zomerkamp. Nu, in De hoogstapelaar waant hij zich heer en meester over alles en iedereen, maar is hij tegelijk speelbal van zijn eigen angsten en depressies.
Wessel te Gussinklo
Met drie boeken is Te Gussinklo nog lang niet uitverteld over die vermaledijde Ewout Myster. Nummer vier zit al in de pijplijn ‘en wordt hartstikke dik, dus de eerste jaren ben ik niet klaar’, aldus Te Gussinklo. Veel heeft hij intussen echter niet meer te bewijzen. Zijn eerste roman, De verboden tuin uit 1986, was meteen goed voor de Anton Wachterprijs. Vervolgens was het bijna tien jaar wachten op nummer twee, De opdracht (1995). Maar het was het wachten waard: de roman won de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs, de ECI-prijs én de F. Bordewijkprijs, en werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en De Gouden Uil. In 2017 verscheen zijn veelgeprezen roman De weergekeerde bloem die op de longlist van de Libris Literatuurprijs en de Bookspot Literatuurprijs stond. Die laatste won hij in november 2019 met De Hoogstapelaar, ‘de meest terechte prijs die in jaren is uitgereikt’ volgens Peter Buwalda, die achter Te Gussinklo eindigde. Naast romans schrijft Te Gussinklo ook vlijmscherpe essays over de grote thema’s des levens.
Binnenkort bij
Meet the author: Abdulrazak Gurnah, Nobelprijswinnaar Literatuur 2021
Abdulrazak Gurnah, meester van de hedendaagse roman en winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur 2021, komt naar Brussel. Hij is een van de grootste Afrikaanse schrijvers die op indringende wijze de grote thema’s van onze tijd weet vorm te geven. Schrijvers Alicja Gescinska en Sulaiman Addonia, die beiden erg begaan zijn met en hebben geschreven over de thema’s die prominent zijn in het werk van Gurnah, zullen met hem in gesprek gaan
Het debuut: leesclub met Maud Vanhauwaert
Op 15 april verwelkomt Passa Porta in samenwerking met het Sint-Pieterscollege Jette de auteur en dichteres Maud Vanhauwaert voor een intieme leesclub rond Tosca, haar gelauwerde debuutroman waarmee ze kans maakt op de Libris Literatuurprijs 2024.
Meet the author: Jeremy Atherton Lin
Wat is er nog over van de gaybars? In Gay Bar. Why We Went Out at Night vertelt de Aziatisch-Amerikaanse auteur Jeremy Atherton Lin over de evolutie van de homoseksuele identiteit in de afgelopen anderhalve eeuw. Het is nu al een cultboek, een dans tussen erotiek en politiek, geprezen door Maggie Nelson en Colm Toibin.