Dead Ladies Show #9 in Antwerpen
Auteur Gaea Schoeters en literatuurhuis Passa Porta presenteren de negende editie van de Dead Ladies Show, een sprankelend café chantant over opmerkelijke vrouwen die blijvende bewondering verdienen.
Met auteur Filip Rogiers over onze Belgische topauteur Jacqueline Harpman, actrice Simone Milsdochter over actrice Ginger Rogers en dichteres Lotte Dodion over haiku-dichteres Yosano Akiko & aan de piano Lies Colman & Raphaele Green met muziek van Marguerite Monnot en Florence Price.
over de gasten
Filip Rogiers (1966) is schrijver en journalist. Hij was in een vorig leven huisrecensent van Knack en Poëziekrant. Zijn prozadebuut, de verhalenbundel Nauwelijks lichaam werd bekroond met de Debuutprijs. De novelle Verman je werd genomineerd voor de Bronzen Uil en de Cutting Edge Award. Sindsdien bouwde hij ‘geduldig verder aan een literair reservaat’ (Dirk Leyman, De Morgen) met o.a. de roman Angel. In april 2023 verschijnt zijn poëziedebuut Nagenoeg (Poëziecentrum). Voor zijn journalistieke werk ontving hij in 2016 de Belfius Persprijs Schrijvende Pers.
Lotte Dodion (1987) is dichter, performer en poëziemissionaris. Haar missie? Verwondering strooien in de hamsterradertjes van deze krakende tijd. Lotte schrijft in vele vormen, van ingetogen haiku tot absurd audioverhaal. Maar het liefst zet ze poëzieprojecten op waarin ze experimenteert met social design en poëzie inzet als medium voor verbinding.
Dodion stond op tal van festivals in binnen- en buitenland o.a. Crossing Border, de Nacht van de Poëzie, Poetry International, Ars Poetica, Incubate en Lowlands. Een selectie van haar werk werd vertaald naar het Frans, Engels, Duits, Turks en Arabisch. Zopas verscheen haar tweede boek STUDIO HAIKU, een handleiding voor haiku-avonturiers.
Simone Milsdochter (1967) kwam van Nederland naar Antwerpen voor de theateropleiding aan Studio Herman Teirlinck. Sindsdien werkt ze bij verschillende theatergezelschappen, vooral in België alsook in Nederland. Als freelancer speelde ze o.a. bij De Koninklijke Vlaamse Schouwburg, De Theatercompagnie, Theater Zuidpool en Het Nieuwstedelijk.
Momenteel toert ze door het land met haar nieuwe voorstelling: Apate Spreekt, een monoloog over waarheid en leugen die Alicja Gescinska voor haar schreef. Milsdochter speelde o.a. mee in de Belgische speelfilm Wolf van Stef Desmyter en in de Franse speelfilm Copacabana (met Isabelle Hupert) van Marc Fitoussi. Op televisie was zij te zien in o.a. Witse, Code 37, Wolven en Als de Dijken Breken.
Raphaële Green is mezzo-sopraan. Na studies politieke wetenschappen aan de universiteit van Louvain-la-Neuve, vervolgde ze haar zangopleiding aan het IMEP te Namen, waar ze in 2014 met hoogste onderscheiding haar diploma behaalde. Vervolgens bekwaamde ze zich aan het European Vocal Department bij Patrick Leterme en Benoît Mernier. Raphaële Green is van vele markten thuis. Op haar repertoire prijken uiteenlopende werken.
Zo vertolkte zij onder meer Parole de San Paulo van Dallapiccola, de titelpartij in Carmen, de rol van Prince Charmant (Cendrillon/Massenet) en Antonia in La Mancha, naar “Man of La Mancha”. In concert soleerde Raphaële in Mozarts Requiem, Haydns Paukenmesse, Haendels Israël in Egypt en Vivaldi's Gloria.
Gaea Schoeters (1976) schrijft romans, theaterteksten en operalibretto's. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. Recent verschenen van haar de veelgeprezen roman Trofee en het prentenboek (N)Iets, dat ze samen met Gerda Dendooven maakte. Op de Biënnale van Venetië ging Notwehr in première, een muziektheatervoorstelling die ze maakte met Annelies van Parys, en in '23 volgde Boze Bejaarden, een operette over ouderen in covid-tijden die ze met Annelies Verbeke maakte.
Pianiste Lies Colman (1978) houdt van uitdagingen, academisch en artistiek. Ze speelt solistisch, als kamermuzikante en liedpianiste, performt, onderzoekt, doceert en bedenkt. Het liefst beweegt ze zich op de grens tussen klassiek en hedendaags, tussen muziek en andere disciplines, tussen kunst en sociale wetenschap, zowel op als naast het podium.
foto's: filip rogiers © koen broos, lotte dodion © matthias hannes, simone milsdochter © johannes vande voorde, raphaële green © gaël bros, gaea schoeters © sébastien van malleghem, lies colman © patrick de corte
Coming soon at
Open mic: Filip Rogiers invites you
39 zondagen lang las Filip Rogiers, telkens op een andere plek in Brussel, een van de “Sonnetten van de kleine waanzin” van Hans Andreus voor, steevast voorafgegaan door het voorlezen van werk van een “gastdichter”, en gevolgd door eigen werk. Op 6 oktober sluit hij zijn Andreustournee af op het terras van Passa Porta en nodigt hij jou uit om mee te doen. Breng eigen werk mee, maar ook minstens één tekst van een schrijver die je bewondert of inspireert.
Conversation entre Kev Lambert et Emmanuelle Bayamack-Tam
Qu’ont à se dire la littérature et l’enfance ? Dans leurs nouveaux romans, le Québécois Kev Lambert et la Française Emmanuelle Bayamack-Tam/Rebecca Lighieri explorent à leurs façons aiguës l’imaginaire enfantin et adolescent. Loin des clichés du genre.
Meet the author: Sulaiman Addonia
Hannah, the main character of Sulaiman Addonia’s new novel The Seers, possesses a voice that holds you spellbound from the first sentence of the book to the last. By the end of this 160-page single paragraph, you might feel like a boxer after winning a fight in a ring: broken but euphoric. Peter Verhelst will tell us why the book is ‘world-class’ and Melissa Giardina will talk to the author. Actress Aminata Demba will read from it.