Een feministische kijk op het begijnhof
Lieu
Catégorie
informations pratiques
jauge limitée: seules les 25 premières personnes munies d’un pass samedi/dimanche/week-end qui se présentent seront accueillies par le guide pour la visite guidée.
Langue
Dit bezoek wordt begeleid door « L’Architecture qui dégenre », een Brussels platform dat de genderverhoudingen in de architectuur bevraagt. Maak kennis met de Brusselse begijnhoven vanuit een feministisch perspectief.
De Begijnhofkerk, gewijd aan Sint-Jan de Doper, werd opgetrokken in Italiaans-Vlaamse stijl. De werkzaamheden gingen van start in 1657 en de inwijding volgde in 1676. Hier begint ons bezoek, een rondleiding waarbij we de rites en levenswijzen van de begijnen belichten, en hun rol als voorloopsters van de latere feministische bewegingen toelichten.
De nacht van de begijnen
De begijnen wensten noch als voorbeeldige echtgenotes noch als kloosterzusters door het leven te gaan. Ze wezen zowel het huwelijk als het monastieke leven af en volgden een derde weg met de oprichting van een moeilijk te classificeren gemeenschap, half religieus, half seculier. Zelfredzaamheid en de afwezigheid van mannelijke inmenging waren de leidraden in deze nieuwe samenlevingsvorm, waarin vrouwen vanaf de 13e eeuw hun toevlucht vonden.
Het bezoek wordt geleid door kunsthistorica Fanny Paquet. Ze heeft een grote fascinatie voor de geschiedenis van Brussel (geografisch, literair, architecturaal, enz.) en is betrokken bij de feministische beweging. Ze streeft er naar vrouwen zichtbaar te maken in de kunstgeschiedenis en de geschiedenis van Brussel.
Org. Passa Porta, L'Architecture qui dégenre
Bientôt à
Refuge : un havre de mots
Besoin d'une pause ? Les refuges du festival vous accueillent pour souffler, lire et créer.
Visites littéraires “L’Art nouveau s’affiche”
Centre névralgique du Passa Porta Festival, les Halles Saint Géry accueillent au même moment L’Art nouveau s’affiche. L'artiste et poétesse d'origine iranienne Haleh Chinikar a imaginé un tour guidé, personnel et sensible de l’exposition.
Should have been my mother tongue: Ahilan Ratnamohan
Ce n’est que récemment que le créateur de théâtre Ahilan Ratnamohan a commencé à apprendre sa langue maternelle, le tamoul. Un apprentissage qu’il fait avec sa mère âgée de 71 ans, dans des conversations en ligne. Il vient nous raconter comment il est redevenu un enfant qui apprend.