Dead Ladies Show #4 in Brussel

Lieux
Catégorie
Prix
Langue
Een swingende ode aan drie topvrouwen die schitterden tijdens hun leven maar onterecht vergeten raakten na hun dood. Je hoort er alles over in een sprankelend café chantant! Met Gaea Schoeters, Yousra Benfquih, Marieke De Maré en Bent Van Looy, en muzikale intermezzo’s door Britt Truyts (sopraan) en Lies Colman (piano).
Door de nieuwe maatregelen tegen de verdere verspreiding van het covid19-virus kan deze voorstelling niet live doorgaan tijdens de geplande datum. We onderzoeken de mogelijkheden om de voorstelling te verplaatsen naar een latere tijdstip.
Al wie reeds een ticket kocht, wordt snel gecontacteerd met concreet nieuws.
onterecht vergeten vrouwen
Zeggen de namen Clara Schumann, Erika Mann, Marie Curie, Harriet Tubman, Clarice Lispector, Ada Lovelace of Kaplana Chawla je iets? Stuk voor stuk zijn het vrouwen die werk deden waarvoor mannen de eer opstreken, vrouwen die de wereld verkenden maar in Stanley’s schaduw bleven, of vrouwen die even begaafde kunstenaars waren als hun mannelijke collega’s maar toen niet dezelfde aandacht kregen. En vooral: het zijn vrouwen die wisten te ontsnappen aan de conventies van hun tijd, alles uit het leven haalden en tot het uiterste gingen om hun dromen waar te maken. Tijdens de Dead Ladies Shows krijgen zij het podium dat ze verdienen.
hulde in woord, beeld en muziek
In elke Dead Ladies Show delen twee vrouwen en een man, bevlogen auteurs, acteurs, wetenschappers of kunstenaars, hun liefde voor hun topvrouw. Ze gidsen het publiek door haar leven, werk en verwezenlijkingen. Schrijfster Gaea Schoeters stelt de shows samen en leidt het geheel in goede banen.
Centraal staat steeds een vrouw uit de letteren. Maar ook vrouwelijke ontdekkingsreizigers, atleten, kunstenaars en onderzoekers kunnen de revue passeren. Na de drie lecture-performances volgt een miniconcert, waarin een zangeres onder begeleiding van pianiste Lies Colman hulde brengt aan een grande dame van weleer.
de gasten voor de dead ladies show #4 in brussel
Gaea Schoeters schrijft romans, theaterteksten en operalibretto's. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. Dit jaar verschenen van haar de Kate Tempest-vertaling Tiresias (met Johanna Pas, bij Poëziecentrum) & Het Einde (met Katrien Steyaert, bij Polis) en in de herfst verschijnt bij uitgeverij Querido haar nieuwe roman Trofee. Tiresias gaat in september in première in het Toneelhuis. In haar vrije tijd schopt ze af en toe tegen de schenen van de wereld in columns en opiniestukken, maar immer met de beste bedoelingen.
Yousra Benfquih
Marieke De Maré
Bent Van Looy
Britt Truyts
Pianiste Lies Colman staat op internationale podia als soliste, kamermuzikante en liedbegeleider, en werkt als repetente, arrangeur en assistent-dirigent mee aan opera- en muziektheaterproducties. Dit combineert ze met een artistieke coördinatiefunctie aan het conservatorium van Antwerpen.
Bientôt à

Adèle Yon : "Mon vrai nom est Elisabeth"
Chercheuse en cinéma, Adèle Yon poursuit dans Mon vrai nom est Elisabeth une enquête familiale sur la psychiatrie à travers le destin de son arrière-grand-mère Betty, diagnostiquée schizophrène, internée et lobotomisée dans les années 50. La comédienne Selma Alaoui fera une lecture de ce livre puissant, qui en est à sa dixième réédition.

Rita Bullwinkel en conversation avec Bregje Hofstede
Dans Headshot (Combats de filles, à paraître), le premier audacieux roman de l’Américaine Rita Bullwinkel, huit adolescentes s'affrontent sur un ring de boxe à Reno, dans le Nevada. Bullwinkel, elle-même ancienne athlète, y explore les conséquences physiques et psychologiques du sport à haut nveau, tout en dressant de puissants portraits de femmes. Pour Passa Porta, elle s'entretiendra avec l’autrice Bregje Hofstede.

fin de saison: quartiers d'été
Pour clore la saison en beauté, la Maison internationale des littératures Passa Porta vous invite à une fin de saison consacrée aux résidences.