Literatuur 2.0: Nathalie Gassel & Joanna Walsh
Locatie
Categorie
Kostprijs
Taal
Nathalie Gassel leest voor uit Stratégie d’une passion, Joanna Walsh uit Break.up. Een avond met twee vrouwen, twee liefdesverhalen en twee innovatieve romans: een e-mailcorrespondentie vormt de ruggengraat van beide boeken.
Briefschrijven, het verdomhoekje van de literatuur
Briefschrijven zat lange tijd in het verdomhoekje van de literatuur. Hebben romans en poëzie universele aspiraties en een verheven karakter, dan zijn brieven in vergelijking te persoonlijk en banaal. Gustave Flaubert, zelf een fervent brievenschrijver, vond brievenromans bovendien ‘typisch iets voor vrouwen’ – lees: ‘niet serieus’.
Opwaardering van de briefroman
Door het internet ziet briefschrijven er helemaal anders uit. Gewoon even je inbox refreshen, en nieuwe boodschappen stromen binnen. Een aantal recente romans betwist ook het achterhaalde onderscheid tussen de persoonlijke brief en het zogenaamde universele karakter van “échte” literatuur. Denk maar aan I Love Dick, waarin Chris Kraus haar reële crushomzette in een fictief personage en hem vervolgens brieven schrijft. Nathalie Gassel en Joanna Walsh treden in haar voetsporen en bewijzen waarom briefschrijven de titel ‘literatuur’ volledig verdient.
Joanna Walsh. Virtuele intimiteit
In Break.up vertaalde Joanna Walsh een van haar crushes in een roman. Niets bijzonders, ware het niet dat de affaire zich bijna helemaal online had afgespeeld: “We ontmoetten elkaar op plaatsen waar WiFi voorhanden was, vandaag de dag dus zo goed als overal, en dus was er toen jij wegging geen enkele ruimte meer waaruit ik je kon wegcijferen. Nooit een plaats waar jij niet was en waar je perfect gemist kon worden.” In een lange reflectie over haar stukgelopen relatie combineert de Britse schrijfster haar eigen gedachten met die van schrijvers en filosofen als Baudelaire, Breton, Badiou en Foucault.
Nathalie Gassel. Brieven als het perfecte excuus
Met Stratégie d’une passion schreef Nathalie Gassel een roman die bijna volledig bestaat uit onbeantwoorde e-mails. De verteller, wiens geslacht ambigu blijft, schrijft openlijk over het verlangen naar de ander. Zonder de noodzaak van een consistent verhaal, vond Gassel in de e-mailcorrespondentie de ruimte waar alles gezegd kan worden: “Ik heb het plan opgevat een boek te schrijven door jou brieven te sturen. Het perfecte excuus om alles onder woorden te brengen: erotiek, filosofie, liefde, stemmingen. Ik zal heel direct zijn, want nu zijn er geen narratieve verplichtingen.”
Jong redactiecomité
Dit is de eerste avond in een reeks van drie die wordt gepresenteerd door ons nieuwe jong redactiecomité, dat bestaat uit Nicolas Baudoin, Lisanne De Gendt, Rebecca Ndifo en Tessel Veneboer. Passa Porta geeft hen met dit project de kans om hun talenten als literaire programmamakers te ontwikkelen en zorgt daarbij voor de nodige inhoudelijke en financiële ondersteuning.
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.