Dead Ladies Show #10 in Antwerpen

Thu 21.12.2023
20:30 - 22:30
Dls Basis Passaporta Web 600X400 Def Colour

Location


Category

music, performance, lecture

Price

€16,5

discount

€13,5 –26yo and students

Language

in dutch

Dead Ladies Show


Auteur Gaea Schoeters en Passa Porta produceren met de Belgische versie van de Dead Ladies Show een reeks sprankelende cafés chantants over opmerkelijke vrouwen uit het verleden die blijvende bewondering verdienen. Elke Dead Ladies Show is te zien in Brussel en gaat op tournee in Vlaanderen.

Go to overview

Dead Ladies Show zegt u? Dat is onze versie van een beproefde Berlijnse formule: een swingende show over vrouwen die schitterden tijdens hun leven maar schandelijk werden miskend of vergeten dreigen te worden na hun dood. Tijdens deze café chantant kunnen zowel schrijfsters en kunstenaressen als wetenschapsters, ontdekkingsreizigsters en andere avonturiersters de revue passeren.

Sinds zijn creatie in 2019 zit de Dead Ladies show heel wat edities verder. Op de première van deze tiende editie hoor je auteur Matthijs De Ridder over auteur Til Brugman, auteur Astrid Haerens over cineaste Marion Hänsel, en theatermaakster Mira Bryssinck over auteur en activiste Helen Keller. Aan de piano Lies Colman en Claron Mc Fadden met muziek van o.a. Nina Simone.

over de gasten

Matthijs de Ridder is een handelaar in teksten, ook wel: schrijver. In zijn literaire non-fictie gaat hij op zoek naar creatieve manieren om het verhaal van onze tijd te vertellen. Zijn boeken Rebelse ritmes en De eeuw van Charlie Chaplin zijn swingende cultuurgeschiedenissen van de twintigste eeuw.

Astrid Haerens (1989) woont en werkt als schrijver in Brussel. In 2017 debuteerde ze met de roman Stadspanters (uitgeverij Polis). In 2022 verscheen de poëziebundel Oerhert (uitgeverij Atlas Contact) die genomineerd werd voor de Herman de Coninckprijs en de C. Buddingh'-prijs 2023. Momenteel werkt ze aan een LP met muziek en spoken word en aan een tweede roman.

Mira Bryssinck is theatermaker en -speler. Ze zoekt steeds de spanning op tussen taal en beeld binnen het menselijke beleven. Ze heeft een voorliefde voor absurd theater dat verbindt en vervreemdt in een steeds wisselende dynamiek.

De Belgische mezzosopraan Els Mondelaers specialiseerde zich als soliste in de hedendaagse muziek. De wereld van het muziektheater, hedendaagse dans en performance werden naast de hedendaagse concertpodia haar nieuwe habitat.

Pianiste Lies Colman (1978) houdt van uitdagingen, academisch en artistiek. Ze speelt solistisch, als kamermuzikante en liedpianiste, performt, onderzoekt, doceert en bedenkt. Het liefst beweegt ze zich op de grens tussen klassiek en hedendaags, tussen muziek en andere disciplines, tussen kunst en sociale wetenschap, zowel op als naast het podium.

Gaea Schoeters (1976) schrijft romans, theaterteksten en operalibretto's. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie. Recent verschenen van haar de veelgeprezen roman Trofee en het prentenboek (N)Iets, dat ze samen met Gerda Dendooven maakte.

Op de Biënnale van Venetië ging Notwehr in première, een muziektheatervoorstelling die ze maakte met Annelies van Parys, en in '23 volgde Boze Bejaarden, een operette over ouderen in covid-tijden die ze met Annelies Verbeke maakte.  In haar vrije tijd schopt ze af en toe tegen de schenen van de wereld in columns en opiniestukken, maar immer met de beste bedoelingen.

foto matthijs de ridder © koen broos, astrid haerens © stine sampers, els mondelaers © viriginie schreyen, lies colman © patrick de corte, gaea schoeters © sébastien van malleghem