De zomerse leestip van de auteurs #3
Tijdens de zomer sluiten we enkele weken de deuren van het literatuurhuis. Vanaf 18 augustus zijn we weer op post, en maken we ons op voor een stevig najaar, met Alice Zeniter, Chimamanda Ngozi Adichie, J.M. Coetzee en vele andere auteurs uit binnen- en buitenland. In de tussentijd helpen we je graag om je zomerleeslijstje te vervolledigen, met boekentips van enkele auteurs die dit voorjaar er mee voor hebben gezorgd dat het Passa Porta Festival een groot succes was. Deze week zijn dat Tuly Salumu, Florence Seyvos en Agnieszka Szpila. Het Passa Porta-team wenst je een fijne zomer toe en kijkt ernaar uit om je het volgende literaire seizoen weer te verwelkomen.
de zomerse leestips van Tuly Salumu
Tuly Salumu (1988) is schrijver, journalist en gastdocent bij Wisper. Haar werk verscheen in De Standaard, Het Nieuwsblad, de Nederlandse Boekengids, rekto:verso en MO* Magazine. Ze schrijft vooral over identiteit, intergenerationeel trauma en gemengd moederschap. Hierbij balanceert ze voortdurend op de breuklijn tussen zwart en wit. Haar essay 'Op zoek naar de zwarte genen van mijn witte zoon' werd genomineerd voor de Joost Zwagerman Essayprijs. In 2023 verscheen haar debuutroman Bintje bij Borgerhoff & Lamberigts, die erg goed werd onthaald. Momenteel werkt ze aan een tweede roman.
Anjet Daanje – De herinnerde soldaat
'Wat een boek. Een intieme kijk in het getraumatiseerde hoofd van een soldaat die vergeten is wie hij is. Armand, zegt zijn vrouw Julienne als ze hem jaren later in een gesticht terugvindt. In de intimiteit van hun eenvoudige huis en fotografiewinkel leren ze elkaar opnieuw kennen. Of toch niet? Zo weergaloos als het intieme liefdesverhaal zich ontwikkelt ... kleurt het ook plots weer inktzwart. De schrijfstijl van Daanje is wennen, maar wie doorzet, wordt getrakteerd op een heerlijk boek.'
Falun Ellie Koos – Rouwdouwers
'Speelt zich af in het eeuwige vakantieland: Spanje. Niet de Costa Brava maar het ruige Galicië waar Ada, een ontnuchterde kunststudent, op de vlucht is voor haar armoedige jeugd. Er zijn veel redenen om het boek te lezen: de beeldende taal, de messcherpe beschrijvingen, de rauwe scènes, de klassieke opbouw met een twist... Maar vergeet dat allemaal. Onthou gewoon dit: ik huil nooit tijdens het lezen, maar Rouwdouwers heeft me doen huilen als een kind. Voor lezers met een vadercomplex.'
Mohamed Mbougar Sarr – De Diepst verborgen herinnering van de mens
'Deze moét ik gewoon vermelden omdat het boek zo veel voor mij betekent. Het is een waanzinnige queeste van een jonge Frans-Senegalese schrijver naar zijn grote voorbeeld, een Afrikaans auteur met slechts één cultroman op zijn palmares. De zoektocht slingert langs de Europese literatuur, de Tweede Wereldoorlog, liefde, seks, de Congolese burgeroorlog, een blinde tweelingszoon en een naakte vrouw die waakt over een begraafplaats. Fantastisch!'
les conseils de lecture de Florence Seyvos
Florence Seyvos est née en 1967. En 1995, son premier roman, Les Apparitions, est très remarqué par la critique et reçoit le prix Goncourt du premier roman. Elle a publié, depuis, L'Abandon en 2002, et Le Garçon incassable en 2013 (prix Renaudot poche). Elle a également publié à l'Ecole des loisirs une dizaine de livres pour la jeunesse et coécrit avec la réalisatrice Noémie Lvovsky les scénarios de ses films, comme La vie ne me fait pas peur (prix Jean-Vigo), Les Sentiments (prix Louis-Delluc 2003) ou Camille redouble. Cinq ans après Une bête aux aguets, elle revient cet hiver avec Un perdant magnifique (éds. de l’Olivier).
Jean Hatzfeld, Là où tout se tait, éditions Gallimard – Folio.
« (C’est le dernier livre de Jean Hatzfeld sur le génocide des Tutstsis au Rwanda) J’ai lu ce livre pendant le confinement ; À peine arrivée à la fin d’un chapitre, je le reprenais aussitôt au début, hypnotisée. Je crois que c’est un des plus beaux livres que j’aie jamais lus. Cette lecture est un vertige. Une dévastation et une consolation. Et la restitution de la beauté de la langue m’a marquée à jamais. »
Geneviève Brisac, Anna Akhmatova, portrait, éditions Seghers
« Deux femmes ont rendez-vous chaque jour, en silence : l’une apprend par cœur les poèmes de l’autre, avant de les brûler, car la moindre trace écrite de ces poèmes peut leur coûter la vie… À travers le portrait de la grande poète russe, c’est le roman dément, presque impossible à croire, de toute une génération d’écrivains russes écrasée par la terreur stalinienne. »
Alice Munro, Fugitives, éditions Points.
« Alice Munro c’est l’écrivaine que je relis sans cesse. Personne à mes yeux ne dit comme elle l’indicible de nos vies. Elle seule sait faire résonner une existence toute entière dans une scène. C’est elle qui nous lit, et nous rend à nous-mêmes. Elle sait. »
Agnieszka Szpila's summer reading tip
Agnieszka Szpila was born in Poland in 1977. The holder of a degree in cultural studies, she is a writer, screenwriter and activist. She made her literary debut in 2015 with the story ‘Łebki od Szpilki’. Her first novel, Bardo, was published in 2018 and soon became a bestseller. Her second novel, Heksy, whose rights have been sold in eight languages, was a finalist for the prestigious Nike Prize. It was adapted for the stage and became a huge hit with audiences and the press in Poland.
Le Livre de Job - versets choisis
'Because there is an extraordinary writing trick in these verses - the entire universe is encompassed in these verses, the entire power of creation - from detail to black hole, these are words of alchemical power - reading them we dissolve our own ego, our own identity, we become nobody, like Job, in order to reunite ourselves, to coagulate our identity and see the divinity of creation in ourselves. We are nobody and the entire cosmos at the same time. For me this is a literary masterpiece that is unbeatable.'
Marie Darrieusseucq, Truismes
'Because no one in a full 100 pages has told such a story that goes beyond the boundaries of imagination and at the same time is so piercingly apocalyptic - it would seem impossible, but in fact, happening here and now in many places in the world, about the objectification of women in a patriarchal, capitalist society. I love this story for its radical aura, for its brilliant humor but also full of emotion, a story that screams in me to this day about post-anthropocentric love, which - for now - is considered impossible to realize in today's world, although I think otherwise. And I proclamate it in my books.'
George Saunders, Lincoln in the Bardo
' For me this book is an example of the most magnificent construction of a novel in the world - such as even Milan Kundera did not dream of in his famous "Art of the Novel". Unfortunately I do not think that anyone involved in literature could ever surpass Saunders in terms of construction. But this arch-brilliant construction is not everything - "LINCOLN IN THE BARDO" - is a journey between worlds, which is very Orphic, and Orphic tablets, or a kind of signposts for us, for Lincoln himself, who wants to resurrect his beloved little son, and for the spirits lost in Bardo, the clues found by Saunders in the labyrinth of festering between newspapers from the time of the Civil War and inscriptions on tombstones become. This book is my secular writer's Bible. it is also a great Orphic mystery in the tragicomic approach of the genius that is George Saunders.'