Boon Apart – Emy Koopman, Tülin Erkan en Niña Weijers in gesprek met Bent Van Looy

Locaties
Categorie
Kostprijs
réduction
Taal
Een jaar lang heeft de jury van de Vlaamse Boon literatuurprijs een massaal aantal inzendingen gelezen. Uit meer dan 800 inzendingen stelden ze een shortlist samen voor fictie én non-fictie. Vijf schrijvers die kans maken op de Boon en een bedrag van 50 000€. Gastheer Bent van Looy stelt dit kruim van de hedendaagse Nederlandstalige literatuur aan u voor op het Passa Porta Festival.
In haar autobiografische roman Tekenen van het universum schetst Emy Koopman een genadeloos zelfportret over obsessieve verliefdheid. Ze praat met Bent Van Looy over haar spannende, intieme verslag van een tomeloze liefde die over grenzen ging.
Met Zelf doen zet de jury van de Boon een weinig erkend maar alomtegenwoordig genre in de kijker: de column. Niña Weijers is als geen ander bedreven in het schrijven op de korte baan. Met een even scherpe als zoekende blik kijkt ze naar de dingen en naar zichzelf. Kleine kwesties blijken van levensbelang en grote vragen zijn vaak op te vouwen tot achterzakformaat.
Met haar debuutroman Honingeter maakt Tülin Erkan meteen een hattrick: drie nominaties op rij, voor De Bronzen Uil, de Boekenbon en nu de Boon. De roman heeft dan ook alles in huis om veel lezersharten te veroveren. Filmische scènes, memorabele personages en een fijne, geciseleerde stijl.
over de gasten
Emy Koopman (1985) is een Nederlandse schrijver, onderzoeker en journalist. Ze publiceerde onder meer in De Groene Amsterdammer, De Gids en De Correspondent. Haar debuut Orewoet (2016) werd voor heel wat prijzen genomineerd en ook de dystopie Het boek van alle angsten hoefde niet bang te zijn goed onthaald te worden. Tekenen van het universum is deels gebaseerd op de ervaringen die ze opdeed tijdens het presenteren van de VPRO-serie Paradijs Canada. Het is een onderzoek naar obsessie en afhankelijkheid – en haar meest autobiografische roman.
Tülin Erkan (1988) groeide op in Oostende bij een Franstalige moeder en een Engelstalige grootmoeder. Ze bracht haar zomers door bij haar vader in Turkije. Haar debuutroman Honingeter gaat over deze zoektocht naar taal als plek om in te wonen. Iedereen lijkt hier in transit te zijn, Turkse folklore en klassieke mythologie versmelten, taal en herinnering worden samengeweven. Deze gevoelige en sfeervolle tekst werd reeds genomineerd voor de Boekenbon Literatuurprijs en De Bronzen Uil.
Niña Weijers (1987) debuteerde met De consequenties (2014). Deze roman had zowaar vier prijzen als gevolg; de Anton Wachterprijs, de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs, de Opzij Literatuurprijs en de publieksprijs van de Gouden Boekenuil. Hierna verscheen van haar hand Kamers antikamers. Niña schrijft voor De Groene Amsterdammer en is redacteur bij De Gids. Zelf doen is een verzameling van haar beste essays en columns, waarin ze op een persoonlijke en vaak grappige manier reflecteert over kunst, literatuur en leven.
Gastheer Bent Van Looy (1976) is muzikant, kunstenaar en presentator. In 1998 won hij met Das Pop Humo’s Rock Rally. Sinds 2013 volgden ook drie solo albums, waaronder Pyjama Days en Yours Truly. Hij bracht met Mijn Parijs een ode aan de stad waar hij jaren woonde en bereidt momenteel een gids voor over die andere geliefde stad, Amsterdam. Bent exposeerde reeds in S.M.A.K. Gent, BOZAR Brussel en Gallery Sofie Van De Velde. Naast dit alles is hij ook de immer doortastende presentator van het kunst- en cultuurprogramma Culture Club.
Org. Passa Porta
Foto's: Emy Koopman © Sacha de Boer, Niña Weijers © Iris Devekot
Binnenkort bij

Schrijven weg van huis
Alicja Gescinska en Sigrid Bousset presenteren het themanummer over schrijven in ballingschap van literair tijdschrift DW B. Wat betekent het voor een schrijver om het thuisland te verlaten?

Meet the author: Max Porter
Met elk boek verlegt Max Porter zijn grenzen en die van de lezer. Bij de voorstelling van zijn nieuwe roman Shy gaat hij nog een stapje verder. Zet je schrap voor een onnavolgbare performance door Max Porter begeleid door de diepe bastonen van Nicolas Rombouts. Na de lezing gaat Ruth Joos in gesprek met de auteur.

Bar refuge
Poëzie was zelden zo bedwelmend, drank zelden zo poëtisch. In de Poëziebar bereidt een ober je een absint volgens de regels van de kunst en reciteert daarbij een sonnet van een verbannen of vervolgde dichter.