De poëzie van technologie: Allison Parrish, Zaïneb Hamdi & Cecilia Verheyden
Locatie
Categorie
Kostprijs
Taal
Schrijven en lezen doen we al lang niet meer alleen met papier. Voor de meeste hedendaagse auteurs is hun praktijk intiem verbonden met software en een genetwerkte infrastructuur. Wat betekent het om die technologische context bewust mee te nemen in het creatieproces? Hoe verandert het gebruik van code – actief of passief — de notie van literatuur? Wat gebeurt er met het statuut van de auteur? En met de rol van de lezer? We steken ons licht op bij ervaringsdeskundigen Allison Parrish, Zaïneb Hamdi en Cecilia Verheyden.
Automatisch schrijven als vorm van kritiek
Allison Parrish, dichter en professor ‘Literaire creatie met code’ aan de NY University, reikt in haar lezing de hypothese aan dat computergegenereerd schrijven een voortzetting is van het ‘automatische schrijven’ dat de surrealisten beoefenden om een onderdrukt bewustzijn te laten spreken. Parrish vertrekt hiervoor vanuit het experimentele werk van Gertrude Stein. Voor Parrish is computergegenereerde literatuur ook een manier om de materialiteit van het schrijven, de fysieke en sociale context waarin technologieën leven, kritisch onder de loep te nemen.
Instagrampoëzie en online regie
Jonge schrijvers vandaag zetten software en genetwerkte technologie ook in zonder actief te programmeren. Dichteres Zaïneb Hamdi publiceert haar poëzie bijvoorbeeld op Instagram en heeft een groeiend online leespubliek. Regisseuse Cecilia Verheyden creëerde voor wtFOCK een verhaalwereld die alleen online bestaat. In het tweede deel van de avond gaan we met hen in gesprek over de vormen die virtuele teksten kunnen aannemen en over hun werk als Instagramdichter en online regisseur.
Jong redactiecomité
Dit is de tweede avond in een reeks van drie die wordt gepresenteerd door ons nieuwe jong redactiecomité, dat bestaat uit Nicolas Baudoin, Lisanne De Gendt, Rebecca Ndifo en Tessel Veneboer. Passa Porta geeft hen met dit project de kans om hun talenten als literaire programmamakers te ontwikkelen en zorgt daarbij voor de nodige inhoudelijke en financiële ondersteuning.
Allison Parrish is uitgenodigd in het kader van de expo 'Data Workers' in het Mundaneum van Mons, met de steun van: Fédération Wallonie-Bruxelles/Arts Numériques, Ugent, DHuF - Digital Humanities Flanders, Arts² en Constant.
Binnenkort bij
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.
Dead Ladies Show #11 in Oostende
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.