Maartje Wortel

Buitenlandse auteurs
06/03/2017 - 01/05/2017
Maartje Wortel

Maartje Wortel (1982) is een Nederlandse schrijfster van romans, kortverhalen en columns. Ze volgde de opleiding Beeld & Taal aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, waar ze woont. Haar teksten verschenen onder andere in NRC Next, De Brakke Grond en De Gids.

Wortel debuteerde in 2009 met de verhalenbundel Dit is jouw huis (De Bezige Bij), waarvoor ze de Anton Wachterprijs voor beste debuut in ontvangst mocht nemen. In haar romans Half mens (2011, De Bezige Bij) en IJstijd (2014, De Bezige Bij) schrijft Wortel over de spanning tussen werkelijkheid en fictie, over de vraag wat oprecht is en wat niet.

In 2015 verscheen Maartje Wortels verhalenbundel Er moet iets gebeuren (2015, Das Mag Uitgevers), een autobiografisch relaas over verbeelding en verlangen. Haar meest recente werk is het kortverhaal Goudvissen en beton (2016, Das Mag Uitgevers), dat geïllustreerd werd door grafisch ontwerpster Janine Hendriks.

Maartje Wortel wordt geroemd om haar droogkomische, glasheldere en originele vertelstem, die erin slaagt met weinig woorden veel te zeggen. Haar werk werd genomineerd voor o.a. de ECI Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs. Verschillende van haar verhalen werden vertaald naar het Duits, Frans, Engels en Italiaans.

In het voorjaar van 2017 verblijft Maartje Wortel twee maanden bij Passa Porta als writer-in-residence. Haar residentie kadert in een samenwerking met RITCS School of Arts en Kunstenplatform. Tijdens haar verblijf in Brussel geeft ze les aan de studenten Schrijven en Regie van het RITCS en neemt ze deel aan de zesde editie van het Passa Porta Festival.

In de pers: - ‘Lichtelijk absurd, komisch ook en soms bijtend en ongegeneerd wreed: Wortels manier van vertellen heeft Arnon Grunberg-achtige kwaliteiten.' - de Volkskrant over Dit is jouw huis - ‘Maartje Wortel toont haar personages in al hun naaktheid en aandoenlijkheid en legt de pijn van het mens zijn bloot. Ze stopt humor in haar proza, houdt de toon licht en af en toe overrompelt ze ons met een schitterend beeld of een spitse bedenking. En er is altijd hoop.' - De Morgen over Er moet iets gebeuren