AFROLIT
Locatie
Categorie
Kostprijs
praktische informatie
wil je graag interactie met de auteurs? Deel je vraag op voorhand via mail aan connect@passaporta.be of tijdens het programma via de chat.
Taal
De recente bloemlezing AfroLit vormt de ideale aanleiding voor een avond die de vitaliteit van de hedendaagse Nederlandstalige Afroliteratuur in de verf zet. Schrijfster en dramaturge Carolina Maciel de França neemt je op sleeptouw met een keur aan auteurs.
Lezingen en performances
Live aanwezig, via tekst of beeld, zijn journaliste en schrijfster Hasna Ankal, theatermaakster en communitywerker Nyiragasigwa Hens, dichter Avery Bertrand Iradukunda, schrijfsters en opiniemaaksters Dalilla Hermans en Tracy Bibo Tansia, slam poets Lisette Ma Neza en Sesa, muzikante Michelle Samba en filmmaakster Ammen S. Ogendengbe. Carolina Maciel de França presenteert hen in een mix van live en opgenomen gesprekken vanuit de grote zaal van het Kaaitheater.
Samen en anders
Begint het bij activisme en mondt het uit in literatuur? Of is het net het omgekeerde? Het is een vraag die ongetwijfeld opduikt als je een bundel als AfroLit wilt duiden. Samenstelsters Dalilla Hermans en Ebissé Wakjira-Rouw verzamelden hun schrijvers niet per genre, niet uit stilistische verwantschap, niet per generatie en zelfs niet per land, maar juist uit hun verbondenheid in anders-zijn.
De noties ‘zwart en wit’ gaan in deze wereld nu eenmaal over meer dan over de kleur van inkt op papier. Maar als AfroLit
expliciet zwarte schrijvers op papier zet, is het inderdaad een literaire uitnodiging met een maatschappelijke inslag: kijk eens wat voor werelden zich kunnen openbaren als je maar voorbij een kaft of een label kijkt. Dit is de energie waarop we willen voortborduren: die waarin we het anders-zijn definiëren vanuit literaire individualiteit.
Opiniemaaksters Dalilla Hermans en Hasna Ankal staat stil bij de verzamelnaam AfroLit: wie identificeert zich met de term zwarte literatuur, en vooral, wie niet? Wat betekent het voor Hasna als Marokkaanse met Gnawa-roots om zich ook Afrikaanse te noemen? Met Avery Bertrand Iradukunda en Nyiragasigwa Hens gaan we live en on stage dieper in op hun teksten. Lisette Ma Neza zorgt voor poëzie. Met Tracy Tansia’s essay verkennen we de omweg die veel zwarte vrouwen moeten maken om de eigen schoonheid te ontdekken en het belang van representatie daarbij. Met Sesa borduren we daarop voort, met de vraag wanneer een persoonlijk verhaal een politiek statement wordt.
Passa Porta, Kaaitheater
portret Carolina Maciel de França © karolina maruszak
Binnenkort bij
Max Porter is present
De Engelse literaire expressionist Max Porter schrijft als een schilder in zijn nieuwste boek De dood van Francis Bacon. Dat talent toont hij ook in de boze en beklijvende tekst die hij voor het Passa Porta Festival schreef.
Douglas Stuart: een verhaal over armoede, alcohol en liefde
Douglas Stuart schreef tien jaar lang aan zijn debuut, maar kreeg dan wel meteen de Booker Prize voor die roman over een straatarm gezin in Schotland.
Le pouvoir : apprendre à décrypter les représentations à l’œuvre dans la pop culture
Un atelier inventif pour aider les jeunes à mettre au jour les messages véhiculés par leurs lectures. Ou comment les doter d’un tout nouveau super-pouvoir.