the musicality of words : asmara-addis literary festival (in exile)
Sinds Bob Dylan de Nobelprijs voor literatuur won, valt het niet meer te ontkennen: woord en muziek zijn nauw verbonden. Maar hoe precies? Je komt het te weten op het Asmara-Addis Literary Festival (in Exile). Afro-Europese auteurs, muzikanten of zij die het alletwee zijn, getuigen over de manieren waarop muziek in hun teksten sluipt, of literatuur in hun muziek.
Grenzeloze ideeën
‘Hello, I’m starting a new literary festival. It’s my love letter to my parents’ countries Eritrea and Ethiopia, as well as to the entirety of Africa’. Zo kondigde Sulaiman Addonia vorig jaar op Twitter de creatie van zijn nieuwe literatuurfestival aan, het Asmara-Addis Literary Festival (In Exile).
Het pan-Afrikaanse festival is een thuis voor alle ideeën die door de literaire wereld waren, over grenzen – van welke aard ook – heen. Ook op deze tweede editie krijg je inzicht in de kunst van en over diverse Afrikaanse gemeenschappen in al hun diversiteit, moeilijkheden en schoonheid.
Woorden waar muziek in zit
Wat was er eerst, woord of muziek? In Afrika staat die vraag zowat gelijk aan het ondoorgrondelijke oorzakelijke verband tussen kip en ei. Als het van schrijver Kalaf Epalanga en singer-songwriter Mariama Jalloh afhangt, zijn muziek en woord twee zijden van één medaille. In zijn bijdrage aan het Asmara-Addis Literary Festival (In Exile) focust Passa Porta op het werk van de twee kunstenaars, en op de rijke Afrikaanse literaire traditie waarin muziek en woord nooit ver van elkaar afstaan.
De sprekers
Kalaf Epalanga (°1978, Angola), is een muzikant en schrijver die tussen Lissabon en Berlijn leeft. In België is hij bekend als de oprichter van de muziekgroep Buraka Som Sistema. Zijn columns in de Portugese krant O Público werden gebundeld in O Angolano que comprou Lisboa (por metade do preço). In zijn eerste roman Também os brancos sabem dançar (2018) komt een Angolese muzikant en schrijver met zijn groepje aan op de grens tussen Zweden en Noorwegen. Zonder geldig paspoort wordt hij gearresteerd wegens poging tot illegale immigratie. In de kuduro, de ritmische en energieke muziek van Angola, vindt hij een toevlucht en thuis.
Singer-songwriter Mariama Jalloh (°1986, Sierra Leone) woont en werkt in Keulen. Op haar zestiende begon ze met het schrijven van haar eigen liedjes. Geleidelijk bouwde ze een succesvolle solocarrière uit. In 2019 verscheen haar tweede album, Love, Sweat and Tears, en stond ze op het Africa Festival in Würzburg. Mariama laat zich beïnvloeden door zowel traditie als nieuwe geluiden van Afrikaanse landen.
Pic. Kalaf Epalanga © Ana Brigida
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.