Leesclub 'De eerste vrouw' van Jennifer Nansubuga Makumbi
Locatie
Categorie
Kostprijs
korting
praktische informatie
max 20 mensen.
Taal
Samen met journaliste Catherine Vuylsteke lezen we ‘De eerste vrouw’ van de Oegandese schrijfster Jennifer Nansubuga Makumbi. Een grootse en diep persoonlijke roman over verlangen en rebellie, doordrenkt van oude tradities en feminisme. Veel gespreksstof voor een boeiende avond.
verdwenen moeder
In De eerste vrouw volgen we de eigenwijze Kirabo die opgroeit op het platteland van Oeganda. Ze wordt omringd door sterke vrouwen – haar grootmoeder, haar vele tantes en haar beste vriendin – maar ze voelt het gemis van de moeder die ze nooit heeft gekend. Wie is de vrouw die haar op de wereld heeft gezet? Hoewel haar familie haar wanhopig in bedwang probeert te houden gaat ze op zoek naar antwoorden. Deze zoektocht brengt haar bij Nsuuta, een vrouw die buiten de gemeenschap staat en haar niet alleen meer kan vertellen over haar verdwenen moeder, maar ook verhalen met haar uitwisselt. Ze leert Kirabo dat de rebelse kracht die in haar schuilt een eigenschap is van ‘de eerste vrouw’. De eerste vrouw, die onafhankelijk en vrij was, maar die zich eeuwenlang heeft moeten aanpassen.
scheppingsverhaal
De eerste vrouw is gebaseerd op het Oegandese scheppingsverhaal van de eerste vrouw. Letterlijk verwijst de titel naar Nnambi, de vrouw van Kintu (vergelijkbaar met het westerse scheppingsverhaal over Adam en Eva). De eerste vrouw zou uit de zee zijn opgerezen, de eerste man was uit de aarde gekomen. Daarmee hadden mannen een argument om vrouwen macht te ontnemen. Vrouwen waren ontheemde wezens die ronddoolden op het land, dat in het bezit van mannen was. Zo werden ze de slaven van mannen.
mwenkanonkanon
Een belangrijk thema in De eerste vrouw is mwenkanonkanon ofwel ‘inheems feminisme’. In een interview met Catherine Vuylsteke zei Jennifer Nansubuga Makumbi daarover: ‘Waar het op aankomt, is dat feminisme cultuurgebonden is. Vrouwen worden niet in de hele wereld op dezelfde manier onderdrukt. Zo moesten westerse vrouwen vechten voor stemrecht, terwijl wij dat van bij de onafhankelijkheid hadden. Anderzijds hebben de meesten hier na een scheiding het hoederecht over de kinderen, wat onder Ganda ondenkbaar is. (…) Ik vind westers feminisme veel rechtlijniger dan mwenkanonkanon: de man is de onderdrukker, punt. Bij ons zijn genderrollen fluïde. Is een vrouw in het huis van haar broer, dan is ze een man.’
Jennifer Nansubuga Makumbi (Kampala) schrijft romans en korte verhalen. Ze studeerde en doceerde Engelse literatuur in Oeganda, voordat ze in 2001 haar studie voortzette in Manchester, Groot-Brittannië. Met haar eerste roman Kintu won ze in 2013 het Kwani Manuscript Project en in 2018 de Windham-Campbell Prize. Jennifer Nansubuga Makumbi woont in Manchester, waar ze Creatief schrijven doceert aan de universiteit.
Organisatie: Passa Porta, Muntpunt, Bibliotheek Sans Souci
foto © danny moran
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.