A Stranger in the Village
De Belgisch-Marokkaanse schrijfster Rachida Lamrabet nodigt vier jongere collega’s uit en gooit thema’s als xenofobie, (de)kolonialistisch denken en de omgang met ‘vreemdelingen’ in de groep.
Stof voor hun gesprekken en voordrachten komt uit diverse hoeken: Daniel Defoes legendarische Robinson Crusoë, met zijn onderliggende toon van westerse morele superioriteit, het beruchte essay A Stranger in the Village van James Baldwin, over diens ervaringen als Afro-Amerikaan in een Zwitsers dorp, maar ook Four Women, een bekende song van Nina Simone.
Met Rachida Lamrabet, Yousra Benfquih, Anissa Boujdaini, Hélène Christelle Munganyende en Sabrine Ingabire.
Over de auteurs
Podiumdichteres Yousra Benfquih (1988) schrijft en bereidt een proefschrift voor aan de Universiteit Antwerpen (vakgroep Recht & Ontwikkeling). In 2017 won ze de text-on-stage wedstrijd Naft voor Woord, waarmee ze in de voetsporen treedt van eerdere laureaten als stadsdichters Maarten Inghels en Maud Vanhauwaert. Die zomer trok ze met Vlaams-Nederlands huis deBuren op schrijfresidentie naar Parijs. Nu en dan schrijft ze columns, die verschenen in De Standaard, Knack, De Morgen en Radio1. De dichteres stond reeds op uiteenlopende podia en raakt daarbij aan uiteenlopende thema’s, waarbij ze balanceert tussen ernst en humor, tussen ongemak en ontroering.
Anissa Boujdaini (1989) treedt sinds 2013 op als spoken word-artieste en speelde onder andere al in de Arenbergschouwburg en Bozar. Met zowel persoonlijke als maatschappijkritische gedichten trekt ze haar publiek mee in haar gedachtenstroom. Daarnaast geeft ze workshops en begeleidt ze nieuw talent. Ze deelt als vaste correspondente bij Rekto:Verso haar visie op maatschappelijke problemen en is ook betrokken bij het project 'Dekoloniseren is een werkwoord' van Muntpunt.
Sabrine Ingabire (1995) heeft Rwandese roots en groeide op tussen Brussel en Vlaanderen. Ze studeert rechten en schrijft al vele jaren. In 2016 publiceerde ze haar eerste roman Le chemin vers le bonheur (Editions Chloé des Lys) en in 2018 leverde ze een bijdrage aan de bloemlezing Zwart (Atlas Contact). Verder is ze mensenrechtenactiviste, journaliste bij NRC, jongerenadviseur bij de Vlaamse Jeugdraad, en vaste columniste bij Mo* Magazine en De Morgen.
Schrijfster en juriste Rachida Lamrabet (1970) won meer dan tien jaar geleden de Vlaamse Debuutprijs met haar roman Vrouwland. Recent verschenen haar scherpe essay Zwijg, allochtoon! en de historische oorlogsroman Vertel het iemand (2018). In 2008 werd haar bundel korte verhalen Een kind van God bekroond met de BNG Nieuwe Literatuurprijs.
Hélène Christelle Munganyende (1993) heeft Rwandese roots, groeide op in Nederland en woont momenteel in Brussel. Ze studeert politieke wetenschappen en heeft een passie voor verhalen vertellen. In 2017 werd ze geselecteerd voor de schrijfresidentie van Vlaams-Nederlands huis deBuren in Parijs en verscheen er een verhaal van haar in de bloemlezing Zwart (Atlas Contact). Ook schreef ze al columns voor onder andere de Volkskrant. Als jonge vrouw is ze bezig met feminisme, identiteit en dekolonisatie via haar eigen organisatie IamSHERO.
Passa Porta, KVS
foto rachida lamrabet © koen broos
foto anissa boujdaini © dries luyten
foto sabrine ingabire © harmony benegusenga
Binnenkort bij
Conversaties met denkbeeldige lezers
Vijf schrijvers, vijf nieuwe teksten, vijf andere visies op de lezer. Koen Peeters, Lenny Peeters, Stéphane Lambert, Delphine Lecompte en Nicolas Ancion over hun al dan niet denkbeeldige ontmoeting met een al dan niet denkbeeldige lezer.
Het debuut: leesclub met Aya Sabi
Het romandebuut van Aya Sabi, Half leven, veroverde in recordtempo lezersharten. Schuif gezellig aan voor een gesprek met de schrijfster van deze zintuiglijke familiekroniek, en lees samen met andere lezers fragmenten.
Het debuut: leesclub met Sholeh Rezazadeh
Een uniek en intiem moment in aanloop naar Het Debutantenbal: ontdek samen met andere lezers én schrijfster Sholeh Rezazadeh haar krachtige debuutroman De hemel is altijd paars. Een zinnelijke roman over liefde en verlangen, over herinneringen en de vraag of je de ander ooit echt kunt kennen.