Meet the author: Ariana Harwicz
Locatie
Categorie
Kostprijs
korting
Taal
Na decennia is er weer sprake van een nieuwe Latin boom in de literatuur. Aan het voorfront van deze beweging staan spraakmakende schrijfsters als Mariana Enríquez, Selva Almada, Samanta Schweblin en Ariana Harwicz. Deze laatste wordt gerekend tot de radicaalste figuren in de hedendaagse letteren. In een gesprek met Julie Cafmeyer verkent Ariana Harwicz de thema’s uit haar werk: geweld, erotiek en het moderne gezin.
Ariana Harwicz zag haar werk al vergeleken met dat van Nathalie Sarraute, Virginia Woolf en Sylvia Plath. Dat heeft mogelijk te maken met haar onconventionele stijl, haar kritiek op conventionele relaties en de donkere verlangens die haar werk sturen. Haar proza kenmerkt zich door geweld, erotiek en ironie. Voor lezers met interesse in proza dat glanst als poëzie en verhalen waarin geen taboe onbesproken blijft, mag dit gesprek niet in het parcours ontbreken.
Over debuut Sterf, liefste
Een roman die in het hart van het moderne gezin duikt en het aandurft om daar, te midden van de stereotypen die door alledaagsheid en goede smaak worden geschetst, een explosief, eerlijk, vitaal geschrift te planten.
Over Bezeten
Hierin sleept Harwicz ons mee naar de meest radicale diepten binnen een familie, naar een bijna dierlijke relatie tussen een moeder en een dochter. Dit is de roman die haar de bijnaam ‘de Argentijnse De Sade’ opleverde.
Over de auteur
Ariana Harwicz (1977) is een Argentijnse auteur. Ze studeerde scenarioschrijven en toneel in Buenos Aires, podiumkunsten aan de Universiteit van Parijs en vergelijkende literatuurwetenschappen aan de Sorbonne. Ze woont momenteel op het Franse platteland. De filmrechten van haar debuutroman, Sterf, liefste, werden aangekocht door Martin Scorsese, die prompt filmmaakster Lynne Ramsay (van o.a. We need to talk about Kevin) aan het werk zette om het explosieve verhaal te verfilmen. Na Sterf, liefste en Bezeten zullen in 2023 ook de romans Precoz en Degenerado in het Nederlands verschijnen.
Over de moderator
Julie Cafmeyer (1987) studeerde in 2015 af aan de Toneelschool Maastricht als regisseur. Vandaag schrijft en maakt ze theater, en schrijft ze columns voor De Morgen. Haar werk kenmerkt zich door wrange humor, duistere lichtheid en vermakelijke tragiek.
ORG. Passa Porta, Instituto Cervantes
foto © sebastian freire
Binnenkort bij
Schrijven weg van huis
Alicja Gescinska en Sigrid Bousset presenteren het themanummer over schrijven in ballingschap van literair tijdschrift DW B. Wat betekent het voor een schrijver om het thuisland te verlaten?
Boon Apart – Tom Lanoye en Geert Buelens in gesprek met Bent Van Looy
Op 30 maart weten we wie de Boon literatuurprijs in ontvangst mag nemen. Het Passa Porta Festival bied je een unieke gelegenheid om de auteurs van de shortlist te ontmoeten én een ultieme kans om je stem uit te brengen. Tom Lanoye en Geert Buelens lezen voor uit hun genomineerde werk, waarna de immer bruisende Bent Van Looy met hen in gesprek gaat.
Refuge: een veilig onderkomen gebouwd met woorden
Bent u toe aan een korte pauze? In de toevluchtsoorden van het festival vindt u de ruimte om even uit te blazen, te lezen of creatief bezig te zijn.