AFGELAST - Waar gebeurd 2: Joris van Casteren en Sarah De Mul over feit en fictie
AFGELAST WEGENS ZIEKTE
Storytelling verbindt de journalist met de romancier, de wetenschapper met de kunstenaar. Tenslotte, feiten krijgen maar betekenis in een context, als een verhaal de punten met elkaar verbindt. Maar waar stopt de Wahrheit en waar begint de Dichtung?
Tijdens twee inzichtrijke avonden gaan non-fictieschrijvers naar de essentie van hun metier: hoe ga je als schrijver om met feit en fictie, met de verleiding van de verbeelding en de soms nog wonderbaarlijkere werkelijkheid? Allround letterenman Matthijs de Ridder schotelt zijn gasten deze vragen voor.
Waar gebeurd #2: Te mooi om waar te zijn / Te waar om mooi te zijn
Het waargebeurde verhaal zit in de lift. Historische romans, films en series, in meer of mindere mate gestoffeerd met historische bronnen, zijn altijd in zwang geweest. Maar tegenwoordig heeft elke zender ook wel zijn eigen ‘scripted reality’-programma, ‘mockumentary’ of docudrama. Ambiguïteit troef dus.
Ook veel fictie grijpt terug op historische bronnen. Waar ligt de grens? Waarom besluiten schrijvers de ene keer de feiten te volgen en er de volgende keer een flinke dosis fantasie aan toe te voegen?
Op de tweede avond van ‘Waar gebeurd’ vraagt Matthijs de Ridder onder andere auteur Joris van Casteren (Mensen op Mars) en Sarah De Mul (Retour San Sebastian) naar hun waarheid.
Joris van Casteren is reporter, dichter, bloemlezer en schrijver. Voor zijn jongste boek Een botsing op het spoor (Querido Fosfor) sprak hij met uiteenlopende betrokkenen bij een Nederlands spoorwegongeluk, van de machinist en de nabestaanden tot zelfs de medewerkers van de uitvaartonderneming. De voorbije zomermaanden verbleef hij in de werkkamer van Passa Porta om er in afzondering te werken aan zijn volgende boek, het relaas van een recente, ophefmakende rechtzaak over een zoon die zijn dode moeder lange tijd verborgen hield.
Sarah De Mul doceert letterkunde aan de faculteit Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit Nederland. Daarnaast publiceert ze essays, korte verhalen en literaire non-fictie in onder meer het tijdschrift Streven en Poëziekrant. In haar recente boek Retour San Sebastian (De Bezige Bij) reist zij met haar familie naar het Baskische Donostia-San Sebastián, op zoek naar de culturele erfenis van haar dochter. Via alledaagse ontmoetingen raakt de auteur algauw verstrikt in het verhalenlabyrint van de Baskische cultuur.
Geïnteresseerd? Bekijk dan ook de eerste aflevering van Waar Gebeurd!
Binnenkort bij
Am I Evil?
Een intieme lezing over Jeanne Walschot, een controversiële handelaar en verzamelaar van Afrikaanse kunst, met het curatorenduo Simone Basani en Alice Ciresola.
Dead Ladies Show #11 in Antwerpen
In de elfde editie van ons café chantant brengt Gaea Schoeters een programma met o.a. Rachida Lamrabet, Anneleen Van Offel en Steven Van Ammel. Onderbelichte vrouwelijke kunstenaars en wetenschappers krijgen het spotlicht, met muzikale intermezzo’s door pianiste Lies Colman en zangeres Lieselot De Wilde.
Meet the author: Sheena Patel
I’m A Fan, het debuut van de Britse schrijfster en regisseur Sheena Patel over obsessie, sociale media en machtsverhoudingen zette haar op de kaart als een van de meest opwindende nieuwe stemmen in de Britse literatuur. Ze wordt geïnterviewd door de Soedanees-Australische schrijfster Yassmin Abdel-Magied, die als writer in residence bij Passa Porta in Brussel aan haar nieuwe roman werkt.