Women and Power: Deborah Levy

za 27.03.2021
19:30 - 20:30
Deborah levy sheila burnett

Locatie

online event

Categorie

interview

Kostprijs

kies zelf je digitaal tarief: ticket (één programma voor € 5 | € 8 | € 10) - pass (alle programma’s voor € 15 | € 20 | € 30)

praktische informatie

wil je graag een vraag stellen aan de auteur? Stuur ze voor 26 maart als korte video of gewoon in de mail naar connect@passaporta.be.


Taal

in het Engels; ondertitels in Nederlands en Frans beschikbaar vanaf 31/3

De Britse Deborah Levy schrijft proza, theater en poëzie en werd al drie keer genomineerd voor de Booker Prize. In 2020 verschenen van haar Dingen die ik niet wil weten en De prijs van het bestaan, de eerste twee delen van een autobiografische trilogie. Een levendige, onverbiddelijke reflectie over vrouwelijkheid, depressie en literatuur. 


Dubbelslag

‘Het was evident dat “vrouwelijkheid” als een culturele constructie van mannen die door vrouwen werd nagespeeld, een vermoeid fantoom was dat nog wat bleef rondspoken in het begin van de 21ste eeuw.’ Aldus Deborah Levy, die gelukkig ook in staat is om dat spook te verjagen. Nadat eerder al De man die alles zag en Warme melk van haar in het Nederlands was verschenen, kregen we vorig najaar niet één, maar meteen twee nieuwe boeken van haar cadeau. The Guardian plaatste The Cost of Living (De prijs van het bestaan) prompt in de lijst van de 100 beste boeken van onze jonge eeuw.

Duras et Godard

Door in dialoog te gaan met ondermeer Marguerite Duras, Georges Perec, Sylvia Plath en Jean-Luc Godard, maar vooral door te putten uit haar eigen leven, stelt Levy in haar eigenzinnige autobiografie een andere vrouwelijke hoofdrol voor. Wie de eerste twee delen al heeft gelezen weet hoe ze die rol ziet. De anderen hebben het plezier van de ontdekking nog te goed.
Het gesprek dat de schrijfster aangaat met journaliste Ruth Joos over de relatie tussen vrouwelijkheid en macht wordt ondertiteld in het Frans en het Nederlands.

The essayist in her has a good deal to say about female experience. “It was possible that femininity, as I had been taught it, had come to an end,” she writes. “Femininity, as a cultural personality, was no longer expressive for me. It was obvious that femininity, as written by men and performed by women, was the exhausted phantom that still haunted the early 21st century.”
The New York Times

Passa Porta, De Munt

foto deborah levy © sheila burnett

Binnenkort bij