Vafa Mehraeen

ICORN
01/09/2022 - 01/09/2024
Vafa Mehraeen 2022

Vafa Mehraeen is een Iraanse journalist, mensenrechtenactivist en wetenschapper in cognitieve linguïstiek, filosofie en ethiek. Zowel zijn academische als zijn journalistieke werk is grotendeels gericht op LGBTQ+-onderwerpen, het tegengaan van seksisme in schoolboeken en kritiek op het Iraanse regime.

Vafa heeft een gevarieerde academische achtergrond met een solide basis in islamitische studies en filosofie. In 2012 behaalde hij een master in de moraalfilosofie. Meer recentelijk richt zijn academische onderzoek zich op cognitieve linguïstiek, het gebruik van seksuele metaforen bij de onderdrukking van LGTBTQ+-rechten in moslimlanden en de theorie van conceptuele metaforen.

Door de aard van zijn onderzoek rond theologische en politieke kwesties met betrekking tot de LGTBQ+-gemeenschap werd Vafa in 2014 gedwongen te vluchten naar Turkije. Daar kon hij vrijer onderzoek doen naar onderwerpen als genderkwesties, homoseksualiteit, mensenrechten en kritiek op de politiek in de islamitische wereld. Hij publiceerde essays en vertalingen op de website van Radio Zamaneh, een in Nederland gevestigde nieuwswebsite voor de Iraanse diaspora. Nog in Turkije werd hij hoofdredacteur van de website van de Iranian Queer Organisation (IRQO), gebaseerd in Toronto (Canada). Hij leverde bijdragen over homofobie en homoseksualiteit en gaf advies aan Iraanse LGBTQ+-mensen die asiel zoeken. Momenteel is hij hoofdredacteur voor onderzoek naar en productie van educatieve inhoud in het kader van Zamimeh, de eerste sociale-mediacampagne in de strijd tegen seksisme in Iraanse schoolboeken.

In september 2022 arriveerde Vafa in België en werd hij de zevende ICORN-resident in Brussel voor de periode 2022-2024, dankzij een samenwerking tussen ICORN, Passa Porta, VUB en Stad Brussel.

Sinds zijn aankomst zet hij zijn interdisciplinaire onderzoek in alle veiligheid voort, waarbij hij benaderingen en kennis uit de taalkunde en de sociale wetenschappen combineert. Momenteel concentreert hij zich op het evalueren en aanbieden van materiaal voor gendergerelateerde onderwerpen voor basisschoolleerlingen.

In de media