Édouard Louis & Douglas Stuart
Locatie
Categorie
Kostprijs
praktische informatie
Dit evenement is enkel toegankelijk voor personen die een geldig Covid Safe Ticket kunnen voorleggen samen met hun identiteitsbewijs. Raadpleeg de pagina ‘onze COVID-19 veiligheidsmaatregelen’ voor meer informatie over het Covid Safe Ticket.
Taal
Over klassemobiliteit, de kracht van literatuur en het bewustzijn van privileges
Deze twee grote auteurs lijken heel wat gemeen te hebben. Ze schrijven beiden over hun moeder en hun jeugd en groeiden op in een milieu waaruit ze zich hebben moeten losmaken om er op een scherpzinnige maar liefdevolle manier naar te kunnen terugkijken. Een buitengewone ontmoeting geleid door Annelies Beck.
Shuggie Bain, de fenomenale debuutroman van Douglas Stuart en winnaar van de Booker Prize 2020, wordt bij de start van dit nieuwe literaire seizoen in het Frans uitgegeven door Globe. Tegelijkertijd verschijnt ook de meest recente roman van Edouard Louis, Combats et métamorphoses d'une femme, in het Nederlands (Strijd en metamorfose van een vrouw, De Bezige Bij). De parallellen tussen beide werken brachten ons op het idee om de twee auteurs samen te brengen voor een uitgebreid gesprek.
Edouard Louis
Sinds Edouard Louis in 2014 bekendheid vergaarde met En finir avec Eddy Bellegueule is hij niet meer van het toneel verdwenen. Zowel op literair als politiek vlak is hij een grote naam. In zijn boeken (waaronder Histoire de la violence en Qui a tué mon père) legt hij bloot hoe machtsstructuren mensen fijnmalen en geweld veroorzaken. Edouard Louis schuwt de polemiek niet. Hij zet zijn opmerkelijke parcours verder met Combats et métamorphoses d'une femme, een roman waarin zijn moeder eindelijk de hoofdrol krijgt.
Douglas Stuart
Shuggie Bain, de debuutroman van Douglas Stuart, werd eerst door verschillende uitgeverijen geweigerd, maar sleepte in 2020 de Booker Prize in de wacht. Het verhaal van Shuggie is tragisch. De Schotse jongen groeit op in een volkswijk, waar hij door de alcoholverslaving van zijn moeder helemaal op zichzelf is aangewezen. Toch slaagt Douglas Stuart erin om in zijn boek een ongelofelijke schoonheid en tederheid aan de dag te leggen zoals enkel de allergrootsten dat kunnen.
in gesprek met Annelies Beck
Douglas Stuart gaf tijdens het Passa Porta Festival al een eerste, digitale interview. Deze keer vereert hij ons met een bezoek aan Brussel, waar hij in Flagey Edouard Louis zal ontmoeten. Tijdens deze bijzondere avond krijg je een unieke inkijk in het leven van de schrijvers. We gaan dieper in op hun verleden, hun huidige bestaan, de kracht van literatuur en wat literatuur kan betekenen als al het andere op niets lijkt uit te draaien.
Organisation : Passa Porta, Flagey
photo edouard louis © arnaud delrue
photo douglas stuart © clive smith
photo annelies beck © eveline renaud
Binnenkort bij
Het moeilijke tweede boek – Patricia Jozef, Sanne Huysmans en Anneleen Van Offel
In 2017 waren Sanne Huysmans en Patricia Jozef twee van de nieuwe stemmen die hun eerste boek kwamen voorstellen tijdens het Debutantenbal van Passa Porta. Anneleen Van Offel zette drie jaar later haar eerste literaire stappen. Nu publiceren ze alle drie, bijna gelijktijdig, hun “moeilijke tweede roman”. Maar is dat echt zulk een grote stap? Journaliste Sofie Mulders vraagt het hun op 12 september.
Passa Porta Leesclub: Jente Posthuma
Wat is er leuker dan in je eentje een boek lezen? Juist, over het boek dat je gelezen hebt gedachten uitwisselen, discussiëren en je favoriete passages delen met anderen. Welkom op de Passa Porta Leesclub. Het boek dat deze keer in de kijker staat is de internationale bestseller van Jente Posthuma: Waar Ik Liever Niet Aan Denk.
Conférence Cultur’elle x Passa Porta : Pénélope Bagieu et Catherine Ocelot
Visibiliser les femmes dans le secteur de la culture, voilà l’objectif des conférences Cultur’elle, initiées par l’Échevine de la Culture de la Ville de Bruxelles. Dans le cadre de cette nouvelle conférence Cultur’elle, la Ville de Bruxelles et Passa Porta reçoivent les autrices illustratrices Pénélope Bagieu et Catherine Ocelot pour une conversation dessinée inédite.