Max Porter is present
De mooie jonge god van de Engelse letteren Max Porter praat met Ruth Joos over de tekst die hij op verzoek van het Passa Porta Festival schreef, maar ook over de thema’s als rouw en verlies in zijn werk, én over zijn jongste boek, De dood van Francis Bacon. Dat rekt net als voorgangers Verdriet is het ding met veren en
Lanny de grenzen op van wat fictie vermag.
Categorie
Kostprijs
Programma
wil je graag interactie met de auteur? Deel je vraag voor 26 maart via mail aan connect@passaporta.be of tijdens het programma via de chat.
Taal
Boekverkoper, uitgever, schrijver
Max Porter woont in Bath met zijn vrouw en kinderen. Hij was ooit boekverkoper, tot voor kort ook redacteur bij een uitgeverij, en ondertussen al een jaar of vijf schrijver. Met succes, want zijn debuut Verdriet is het ding met veren werd genomineerd voor de Goldsmiths Prize, The Guardian First Book Award en de Dylan Thomas Prize. Ook de opvolger Lanny (binnenkort verfilmd met Rachel Weisz in de hoofdrol) gaf blijk van een originele vertelstem.
Dood van een schilder
Voor zijn recentste boek greep Porter terug naar één van zijn dada’s als kunsthistoricus: leven en werk, of beter dood en werk van de Iers-Britse expressionistische schilder Francis Bacon. In De dood van Francis Bacon kruipt hij in het hoofd van de stervende schilder door zeven ‘geschreven schilderijen’ te laten spreken.
Daarnaast komt in het gesprek met journaliste Ruth Joos ook de nieuwe tekst aan bod die Porter schreef voor het festival. Het werd een lange poëtische rant waarin de auteur de condition humaine onder covid tegelijk viert en verguist.
Passa Porta, De Bezige Bij, KVS
portret max porter © lucy dickens
Gelinkt artikel
Wat is het goed
Binnenkort bij Passa Porta